Leikissä mukana vai ulkopuolella? : varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli lasten leikkitaitojen kehityksen tukemisessa
Koivumaa, Hanna (2023-05-19)
Koivumaa, Hanna
H. Koivumaa
19.05.2023
© 2023 Hanna Koivumaa. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191891
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli lasten leikkitaitojen kehityksen tukemisessa. Leikki on oleellinen osa lapsen elämää ja varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vastuu kehittää lasten leikkitaitoja omalla roolillaan ja toiminnallaan. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälainen varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli on lasten leikkitaitojen kehityksen tukemisessa. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena kotimaisten ja kansainvälisten lähteiden pohjalta. Tavoitteena tutkielmalla on lisätä varhaiskasvatusta opiskelevien ja varhaiskasvatuksessa työskentelevien tietoisuutta siitä millainen merkitys varhaiskasvatuksen henkilöstön roolilla on lasten leikissä sekä minkälainen vaikutus henkilöstön sijoittumisella ja toiminnalla on lapseen.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on olemassa monenlaisia rooleja, jotka tukevat lasten leikkitaitojen kehitystä eikä näin ollen ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa roolia. Yksi tärkeimmistä asioista mikä tuloksissa nousee esille, on varhaiskasvatuksen henkilöstö n edellytys ymmärtää leikin merkitys, jotta he voivat tukea ja kehittää lasten leikkitaitoja. Varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli leikissä voi olla joko leikissä mukana olevana aktiivisena osallistujana tai sitten leikin ulkopuolella, jolloin henkilöstön rooli lapsen leikkiin on vähäinen tai olematon.
Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on olemassa monenlaisia rooleja, jotka tukevat lasten leikkitaitojen kehitystä eikä näin ollen ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa roolia. Yksi tärkeimmistä asioista mikä tuloksissa nousee esille, on varhaiskasvatuksen henkilöstö n edellytys ymmärtää leikin merkitys, jotta he voivat tukea ja kehittää lasten leikkitaitoja. Varhaiskasvatuksen henkilöstön rooli leikissä voi olla joko leikissä mukana olevana aktiivisena osallistujana tai sitten leikin ulkopuolella, jolloin henkilöstön rooli lapsen leikkiin on vähäinen tai olematon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]