Myötätuntoa, turvallisia rakenteita ja sensitiivistä vuorovaikutusta : myönteisen kasvuympäristön tekijöitä lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukena |
|
Author: | Tyni, Salla1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 34 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191897 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : S. Tyni,
2023
|
Publish Date: | 2023-05-22 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Keränen, Jaana Kinnunen, Susanna |
Description: |
Tiivistelmä Sosioemotionaalisilla taidoilla on todettu olevan merkittävä rooli yksilön elämänlaadun ja akateemisen menestyksen kannalta. Myönteisen toimintakulttuurin ylläpitämisellä on tutkimusten mukaan positiivisia vaikutuksia lapsen sosioemotionaalisen kehityksen näkökulmasta. Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on myönteisen kasvuympäristön vaikutukset lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaiskasvatuksessa. Aiheen valinnan taustalla oli oma kiinnostukseni sosioemotionaalista kehitystä kohtaan sekä huoli siitä, miten sosioemotionaaliset haasteet voivat vaikeuttaa yksilön lapsuutta, sekä myös myöhempää elämää. Toteutin tutkielman kuvaileva kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmani tavoitteena oli löytää tietoa lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä tarkastella ja saada tietämystä siitä, millä tavalla myönteisyys varhaiskasvatuksessa tukee lapsen sosioemotionaalisia taitoja. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että myönteisellä kasvuympäristöllä on suuri merkitys lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen sekä sosioemotionaalisten taitojen oppimiseen. Aikuisten tuki sekä tyyli kohdata lapset varhaiskasvatuksessa ovat isossa roolissa lasten sosioemotionaalisten taitojen harjoittelussa. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Salla Tyni, 2023. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |