Myötätuntoa, turvallisia rakenteita ja sensitiivistä vuorovaikutusta : myönteisen kasvuympäristön tekijöitä lapsen sosioemotionaalisen kehityksen tukena
Tyni, Salla (2023-05-19)
Tyni, Salla
S. Tyni
19.05.2023
© 2023 Salla Tyni. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305191897
Tiivistelmä
Sosioemotionaalisilla taidoilla on todettu olevan merkittävä rooli yksilön elämänlaadun ja akateemisen menestyksen kannalta. Myönteisen toimintakulttuurin ylläpitämisellä on tutkimusten mukaan positiivisia vaikutuksia lapsen sosioemotionaalisen kehityksen näkökulmasta.
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on myönteisen kasvuympäristön vaikutukset lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaiskasvatuksessa. Aiheen valinnan taustalla oli oma kiinnostukseni sosioemotionaalista kehitystä kohtaan sekä huoli siitä, miten sosioemotionaaliset haasteet voivat vaikeuttaa yksilön lapsuutta, sekä myös myöhempää elämää. Toteutin tutkielman kuvaileva kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielmani tavoitteena oli löytää tietoa lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä tarkastella ja saada tietämystä siitä, millä tavalla myönteisyys varhaiskasvatuksessa tukee lapsen sosioemotionaalisia taitoja. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että myönteisellä kasvuympäristöllä on suuri merkitys lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen sekä sosioemotionaalisten taitojen oppimiseen. Aikuisten tuki sekä tyyli kohdata lapset varhaiskasvatuksessa ovat isossa roolissa lasten sosioemotionaalisten taitojen harjoittelussa.
Tämän kandidaatin tutkielman aiheena on myönteisen kasvuympäristön vaikutukset lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen varhaiskasvatuksessa. Aiheen valinnan taustalla oli oma kiinnostukseni sosioemotionaalista kehitystä kohtaan sekä huoli siitä, miten sosioemotionaaliset haasteet voivat vaikeuttaa yksilön lapsuutta, sekä myös myöhempää elämää. Toteutin tutkielman kuvaileva kirjallisuuskatsauksena.
Tutkielmani tavoitteena oli löytää tietoa lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä tarkastella ja saada tietämystä siitä, millä tavalla myönteisyys varhaiskasvatuksessa tukee lapsen sosioemotionaalisia taitoja. Tutkielman tulosten perusteella voidaan todeta, että myönteisellä kasvuympäristöllä on suuri merkitys lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen sekä sosioemotionaalisten taitojen oppimiseen. Aikuisten tuki sekä tyyli kohdata lapset varhaiskasvatuksessa ovat isossa roolissa lasten sosioemotionaalisten taitojen harjoittelussa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]