Opettajuus muutoksessa : katsaus opettajan työtä muokanneisiin ilmiöihin ja niiden synnyttämiin osaamistarpeisiin
Minkkinen, Aki (2023-05-22)
Minkkinen, Aki
A. Minkkinen
22.05.2023
© 2023 Aki Minkkinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305221932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305221932
Tiivistelmä
Erinäiset muutokset yhteiskunnassa heijastuvat opettajuuteen sekä opettajan työhön. Kandidaatin tutkielmassani pyrin havainnollistamaan näitä lähivuosien ja- vuosikymmenten aikana tapahtuneita muutoksia, jotka ovat osaltaan muokanneet käsitystä opettajuudesta sekä opettajan työstä. Lisäksi halusin tutkielmassani selvittää, millaista osaamista opettajat tarvitsevat hallitakseen näiden ilmiöiden aiheuttamat muutokset. Varsinaisia tutkimuskysymyksiä minulla oli kaksi: 1. ”Minkälaiset asiat tai ilmiöt ovat muokanneet käsitystä opettajuudesta sekä opettajan työstä?” ja 2. ”Millaista osaamista opettajat tarvitsevat hallitakseen ilmiöiden aiheuttamat muutokset?”.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka sisältää niin integroivan kuin narratiivisen orientaation piirteitä. Tutkielman aineistonkeruu on tapahtunut eri tietokantoja hyödyntäen sekä löydettyjen lähteiden lähdeluetteloihin tutustumalla. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä ovat opettajuuden ja profession käsitteet sekä Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli (MAP-malli), jonka osaamisalueita peilaan muutosten aiheuttamiin osaamistarpeisiin.
Tutkielmassani havaitsin, että opettajuutta ja opettajan työtä ovat muokanneet erityisesti oppimisen ja opetuksen muuttuneet käsitykset, kouluissa lisääntynyt moninaisuus sekä opettajan työn laajentuminen kohti erilaisia verkostoja. Oppimisessa ja opetuksessa tapahtuneet muutokset edellyttävät opettajalta kognitiivisia taitoja sekä jatkuvaa itsensä kehittämistä elinikäisen oppimisen periaatteen mukaisesti. Kouluissa lisääntynyt moninaisuus sekä opettajan työn laajentuminen kohti erilaisia verkostoja puolestaan edellyttävät opettajalta sosiaalisia taitoja, joita opettaja tarvitsee niin moniammatilliseen yhteistyöhön kuin myös ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuskirjallisuudessa korostuu myös opettajan työn moraalis-eettisen ulottuvuuden lisääntynyt merkitys. Yhteisenä nimittäjänä näille kaikille muutoksille ovat nk. tulevaisuuden taidot (21st century skills) sekä reflektio. Lisäksi opettajilta vaaditaan irtaantumista joistakin tyypillisesti opettajuuteen liitettävistä piirteistä, kuten opettajan yksintoimimisen perinteestä.
Lähdekirjallisuuden ja aineiston pohjalta olen laatinut kokoavan katsauksen valitusta aiheesta. Tutkimus tarkastelee opettajuutta ja opettajan työtä lähes yksinomaan suomalaisen yhteiskunnan ja koulun konteksteissa. Kandidaatintutkielman laajuudesta johtuen ilmiöiden tarkastelua on rajattu ja pyritty tuomaan esille vain suuret linjat. Koko tutkielman teon ajan on noudatettu hyviä tieteellisiä käytäntöjä.
Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka sisältää niin integroivan kuin narratiivisen orientaation piirteitä. Tutkielman aineistonkeruu on tapahtunut eri tietokantoja hyödyntäen sekä löydettyjen lähteiden lähdeluetteloihin tutustumalla. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä ovat opettajuuden ja profession käsitteet sekä Moniulotteinen opettajan osaamisen prosessimalli (MAP-malli), jonka osaamisalueita peilaan muutosten aiheuttamiin osaamistarpeisiin.
Tutkielmassani havaitsin, että opettajuutta ja opettajan työtä ovat muokanneet erityisesti oppimisen ja opetuksen muuttuneet käsitykset, kouluissa lisääntynyt moninaisuus sekä opettajan työn laajentuminen kohti erilaisia verkostoja. Oppimisessa ja opetuksessa tapahtuneet muutokset edellyttävät opettajalta kognitiivisia taitoja sekä jatkuvaa itsensä kehittämistä elinikäisen oppimisen periaatteen mukaisesti. Kouluissa lisääntynyt moninaisuus sekä opettajan työn laajentuminen kohti erilaisia verkostoja puolestaan edellyttävät opettajalta sosiaalisia taitoja, joita opettaja tarvitsee niin moniammatilliseen yhteistyöhön kuin myös ihmisten kohtaamiseen. Tutkimuskirjallisuudessa korostuu myös opettajan työn moraalis-eettisen ulottuvuuden lisääntynyt merkitys. Yhteisenä nimittäjänä näille kaikille muutoksille ovat nk. tulevaisuuden taidot (21st century skills) sekä reflektio. Lisäksi opettajilta vaaditaan irtaantumista joistakin tyypillisesti opettajuuteen liitettävistä piirteistä, kuten opettajan yksintoimimisen perinteestä.
Lähdekirjallisuuden ja aineiston pohjalta olen laatinut kokoavan katsauksen valitusta aiheesta. Tutkimus tarkastelee opettajuutta ja opettajan työtä lähes yksinomaan suomalaisen yhteiskunnan ja koulun konteksteissa. Kandidaatintutkielman laajuudesta johtuen ilmiöiden tarkastelua on rajattu ja pyritty tuomaan esille vain suuret linjat. Koko tutkielman teon ajan on noudatettu hyviä tieteellisiä käytäntöjä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31969]