Noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön ja valmiuksien näkymisestä omassa opettajan työssään
Oikarinen, Iida (2023-05-25)
Oikarinen, Iida
I. Oikarinen
25.05.2023
© 2023 Iida Oikarinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305251993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202305251993
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksesta valmistuneiden noviisiopettajien kokemuksia koulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön. Opettajan työ nähdään vaativana ammattina, jonka tiedetään vaativan laaja-alaista osaamista. Opettajankoulutus saa kuitenkin jopa vuosikymmenestä toiseen kritiikkiä siitä, että se ei anna riittävästi opettajan työssä tarvittavia valmiuksia. Tämä synnyttää opettajankoulutuksen ja työelämän välille kuilun, joka haastaa noviisiopettajia työelämään siirryttäessä.
Aikaisempien tutkimusten perusteella opettajankoulutus antaa valmiuksia opettajan perustehtävään eli opetustyöhön ja esimerkiksi aineenhallinta sekä pedagogiset taidot vahvistuvat koulutuksen aikana. Puutteellisiksi jäävät puolestaan ne valmiudet, joita tarvitaan opetuksen ulkopuolisissa työtehtävissä. Opettajan lisääntynyt vastuu ja heterogeeniset opetusryhmät vaativat kuitenkin entistä enemmän opetuksen ulkopuolisten asioiden hallintaa. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, minkälaisia opettajan työssä tarvittavia valmiuksia noviisiopettajat kokevat saaneensa ja mitkä valmiudet ovat mahdollisesti jääneet puuttumaan Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksesta. Lisäksi halutaan selvittää, kuinka saadut valmiudet tai niiden puute näkyvät noviisiopettajien työssä.
Tutkimusta ohjaa fenomenologinen tutkimusote. Aineisto kerättiin keväällä 2023 avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkielmaan osallistui yhteensä 19 Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksesta valmistunutta noviisiopettajaa, joilla oli työkokemusta perusopetuksen opetustehtävistä alle 3 vuotta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista kävi ilmi, että noviisiopettajat kokivat Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksen antavan valmiuksia erityisesti opetustyöhön. Osa koki saaneensa valmiuksia myös ammatilliseen kehittymiseen. Luokanopettajakoulutuksesta saadut opettajan työssä tarvittavat valmiudet näkyivät noviisiopettajien kokemusten mukaan heidän työssään niin, että ne tukivat ja helpottivat erityisesti opetustyöhön liittyviä asioita, kuten opetuksen suunnittelua, järjestämistä sekä toteutusta ja he pystyivät hyödyntämään koulutuksessa oppimaansa suoraan työssään, joka myös monipuolisti opetusta. Noviisiopettajien kokemusten mukaan puuttumaan jäivät erityisesti valmiudet, joita tarvitaan opetuksen ulkopuolisissa asioissa. Osa koki myös opetukseen liittyvissä valmiuksissa joitain puutteita. Luokanopettajakoulutuksesta puuttuneet opettajan työssä tarvittavat valmiudet näkyivät noviisiopettajien kokemusten mukaan heidän työssään työn kuormittavuutena, kielteisinä kokemuksina omasta osaamisestaan sekä työnkuvan epäselvyytenä, joka näkyi edelleen asioiden opettelemisena itsenäisesti tai turvautumisena kollegoiden apuun. Tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman aiheesta tehdyn tutkimuksen kanssa.
Aikaisempien tutkimusten perusteella opettajankoulutus antaa valmiuksia opettajan perustehtävään eli opetustyöhön ja esimerkiksi aineenhallinta sekä pedagogiset taidot vahvistuvat koulutuksen aikana. Puutteellisiksi jäävät puolestaan ne valmiudet, joita tarvitaan opetuksen ulkopuolisissa työtehtävissä. Opettajan lisääntynyt vastuu ja heterogeeniset opetusryhmät vaativat kuitenkin entistä enemmän opetuksen ulkopuolisten asioiden hallintaa. Tässä tutkimuksessa tavoitteena on selvittää, minkälaisia opettajan työssä tarvittavia valmiuksia noviisiopettajat kokevat saaneensa ja mitkä valmiudet ovat mahdollisesti jääneet puuttumaan Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksesta. Lisäksi halutaan selvittää, kuinka saadut valmiudet tai niiden puute näkyvät noviisiopettajien työssä.
Tutkimusta ohjaa fenomenologinen tutkimusote. Aineisto kerättiin keväällä 2023 avoimia kysymyksiä sisältävällä sähköisellä kyselylomakkeella. Tutkielmaan osallistui yhteensä 19 Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksesta valmistunutta noviisiopettajaa, joilla oli työkokemusta perusopetuksen opetustehtävistä alle 3 vuotta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista kävi ilmi, että noviisiopettajat kokivat Oulun yliopiston luokanopettajakoulutuksen antavan valmiuksia erityisesti opetustyöhön. Osa koki saaneensa valmiuksia myös ammatilliseen kehittymiseen. Luokanopettajakoulutuksesta saadut opettajan työssä tarvittavat valmiudet näkyivät noviisiopettajien kokemusten mukaan heidän työssään niin, että ne tukivat ja helpottivat erityisesti opetustyöhön liittyviä asioita, kuten opetuksen suunnittelua, järjestämistä sekä toteutusta ja he pystyivät hyödyntämään koulutuksessa oppimaansa suoraan työssään, joka myös monipuolisti opetusta. Noviisiopettajien kokemusten mukaan puuttumaan jäivät erityisesti valmiudet, joita tarvitaan opetuksen ulkopuolisissa asioissa. Osa koki myös opetukseen liittyvissä valmiuksissa joitain puutteita. Luokanopettajakoulutuksesta puuttuneet opettajan työssä tarvittavat valmiudet näkyivät noviisiopettajien kokemusten mukaan heidän työssään työn kuormittavuutena, kielteisinä kokemuksina omasta osaamisestaan sekä työnkuvan epäselvyytenä, joka näkyi edelleen asioiden opettelemisena itsenäisesti tai turvautumisena kollegoiden apuun. Tulokset ovat samansuuntaisia aikaisemman aiheesta tehdyn tutkimuksen kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]