Oppimisanalytiikan hyödyntäminen erityisopetuksessa
Toppinen, Teemu (2023-06-05)
Toppinen, Teemu
T. Toppinen
05.06.2023
© 2023 Teemu Toppinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306052092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306052092
Tiivistelmä
Oppimisanalytiikka on oppijoista ja oppimisympäristöistä kerätyn tiedon analysointia oppimisen tukemiseksi ja ymmärtämiseksi. Erityisopetus on oppimisen tukemista ja arviointi sekä diagnostiikka ovat erityisopetuksellisia työtapoja. Oppimisanalytiikka kehittää uusia menetelmiä ja työkaluja diagnostisiin tarpeisiin. Pedagogisia oppimisanalytiikan käyttökohteita ovat oppimisen yksilöllistäminen, oppijoiden itsereflektion kehittäminen sekä opetuksen suunnittelu. Erityisopetuksellisessa soveltamisessa esiin nousi oppimisympäristöjen tutkiminen ja kehittäminen, oppijoiden itsereflektion kehittäminen sekä oppimispelien analytiikka. Learning analytics is the measurement, collection, analysis and reporting of data about learners and their contexts, for purposes of understanding and supporting learning. Special education focuses on supporting learning and assessment and diagnostics are special educational work methods. Learning analytics develops new methods and tools for diagnostic needs. Pedagogical uses of learning analytics include personalization, learner’s self-reflection development and learning design. In special educational application, research and development of learning environments, learner’s self-reflection development and analytics of serious games.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]