Lukutaito monimediaisessa maailmassa
Pasanen, Katriina (2023-06-05)
Pasanen, Katriina
K. Pasanen
05.06.2023
© 2023 Katriina Pasanen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306052102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306052102
Tiivistelmä
Nykypäivänä lukutaidon merkitys korostuu erilaisissa tekstiympäristöissä. Tekstien kentällä perinteiset kirjat ovat murroksessa ja digilaitteet ovat ottaneet valtaa. Voidaan todeta, että tekstit ovat tänä päivänä multimodaalisempia kuin aiemmin. Kaiken teknologisen kehityksen keskellä monilukutaidon merkitys kasvaa ja kriittinen medialukutaito korostuu, jotta yksilö kykenee suhtautumaan kriittisesti kohtaamaansa sisältöön. Opettajan näkökulmasta koululla on merkittävä rooli yksilön monilukutaidon opetuksessa.
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisia tekstejä lasten ja nuorten maailmassa on, millainen yhteys digilaitteiden käytöllä on yksilön lukutaitoon ja miten koulu voi tukea yksilön kriittistä lukutaitoa monimediaisten tekstien maailmassa. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja tarkemmin määriteltynä narratiivista yleiskatsausta. Olen kerännyt aineistoni hyödyntäen eri tietokantoja, joista olen poiminut sekä kotimaisia että kansainvälisiä vertaisarvioituja lähteitä.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että tekstit voidaan jakaa sekä painettuihin että digitaalisiin teksteihin. Painettuja tekstejä ovat esimerkiksi kirjat ja sanomalehdet. Digitaalisessa muodossa olevat digitaaliset tekstit, kuten videot, kuvat ja musiikki sekä näiden semioottisten piirteiden sekoittuminen eli multimodaalisuus, haastaa perinteisiä painettuja tekstejä. Kaiken kaikkiaan tekstien ymmärtämisen perustana on hyvä peruslukutaito. Internetin käyttäminen itsessään ei ole tutkimusten mukaan suoraan yhteydessä heikkoon lukutaitoon, sillä ratkaisevaa on se, miten sitä käytetään.
Koululla ja opettajalla on tärkeä rooli peruskouluikäisten kriittisen medialukutaidon tukemisessa mediakasvatuksen avulla. Monilukutaito sivuaa medialukutaitoa sekä mediakasvatusta, ja se on nostettu myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa yhdeksi laaja-alaisen osaamisen tavoitteeksi. Tekstien murroksellisuus ei ole kuitenkaan pysähdyksissä, vaan kehitys jatkuu koko ajan. Opettajan on ajankohtaista pysähtyä pohtimaan ratkaisuja siihen, kuinka laajasti omassa opetuksessa voi hyödyntää mediakasvatusta, jotta yksilö pystyy suhtautumaan mahdollisimman kriittisesti ympäröiviin teksteihin ja kehittämään monilukutaitoaan.
Kandidaatin tutkielmani tavoitteena on selvittää, millaisia tekstejä lasten ja nuorten maailmassa on, millainen yhteys digilaitteiden käytöllä on yksilön lukutaitoon ja miten koulu voi tukea yksilön kriittistä lukutaitoa monimediaisten tekstien maailmassa. Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa hyödynnän kuvailevaa kirjallisuuskatsausta ja tarkemmin määriteltynä narratiivista yleiskatsausta. Olen kerännyt aineistoni hyödyntäen eri tietokantoja, joista olen poiminut sekä kotimaisia että kansainvälisiä vertaisarvioituja lähteitä.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että tekstit voidaan jakaa sekä painettuihin että digitaalisiin teksteihin. Painettuja tekstejä ovat esimerkiksi kirjat ja sanomalehdet. Digitaalisessa muodossa olevat digitaaliset tekstit, kuten videot, kuvat ja musiikki sekä näiden semioottisten piirteiden sekoittuminen eli multimodaalisuus, haastaa perinteisiä painettuja tekstejä. Kaiken kaikkiaan tekstien ymmärtämisen perustana on hyvä peruslukutaito. Internetin käyttäminen itsessään ei ole tutkimusten mukaan suoraan yhteydessä heikkoon lukutaitoon, sillä ratkaisevaa on se, miten sitä käytetään.
Koululla ja opettajalla on tärkeä rooli peruskouluikäisten kriittisen medialukutaidon tukemisessa mediakasvatuksen avulla. Monilukutaito sivuaa medialukutaitoa sekä mediakasvatusta, ja se on nostettu myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa yhdeksi laaja-alaisen osaamisen tavoitteeksi. Tekstien murroksellisuus ei ole kuitenkaan pysähdyksissä, vaan kehitys jatkuu koko ajan. Opettajan on ajankohtaista pysähtyä pohtimaan ratkaisuja siihen, kuinka laajasti omassa opetuksessa voi hyödyntää mediakasvatusta, jotta yksilö pystyy suhtautumaan mahdollisimman kriittisesti ympäröiviin teksteihin ja kehittämään monilukutaitoaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32052]