Liikenneinfrastruktuurin vaikutukset alueelliseen kilpailukykyyn : tarkastelussa Suomirata-hanke |
|
Author: | Muinonen, Sampo1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Science |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.9 MB) |
Pages: | 31 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306052246 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : S. Muinonen,
2023
|
Publish Date: | 2023-06-05 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Zimmerbauer, Kaj |
Description: |
Tiivistelmä Liikenneinfrastruktuuri on keskeinen tekijä alueellisessa taloudessa niin globaalisti kuin maiden sisäisestikin ja täten myös alueellisessa kilpailukyvyssä, jonka tutkiminen perustuu pitkälti tekijöihin, joille voidaan määrittää taloudellinen arvo. Alueellisen kilpailukyvyn ja liikenneinfrastruktuurin inhimillisille vaikutuksille on taas vaikea määrittää arvoa. Varsinkin Suomessa pitkät etäisyydet vaativat toimivaa liikenneinfrastruktuuria. Ilman toimivaa liikenneinfrastruktuuria Suomen teollisuus ei olisi pystynyt kehittymään ja saavuttamaan nykyistä tärkeää asemaansa. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen on kuitenkin kallista sekä pitkäkestoista ja tärkeimpiä pitkäaikaishyötyjä on vaikea arvioida. Liikenneinfrastruktuurin rakentamisen kannattavuus on täysin aluekohtaista ja varsinkin jo muutenkin hankalien heijastusvaikutusten arvioinnissa aluekohtaisuus on entistä keskeisempää. Liikenneinfrastruktuuria rakennetaan tyypillisesti julkisella rahalla, niin Suomessa kuin maailmallakin ja julkisella rahalla tuotetun liikenneinfrastruktuurin on todettu olevan yksityisesti rakennettuun vertailtaessa kannattavampaa. Liikenneinfrastruktuurihankkeet perustuvat pitkälti uusregionalismiselta kannalta katsottuna ylhäältä alas -uusregionalismiseen politiikkaan, jolla tarkoitetaan institutionalisoituneiden tahojen kuten esimerkiksi valtion harjoittamaa politiikkaa, joka keskittyy tukemaan varsinkin vahvoja kaupunkialueita. Uusregionalismi pitää aina erottaa niin kutsutusta vanhasta regionalismista, joissa jäykät instituutiot eivät jakaneet valtaansa muille, vaikka ylhäältä alas uusregionalismi omaa hieman samoja piirteitä. Esimerkkitapaus Suomirata-hanke on Suomalaisen metropolipolitiikan kannalta merkittävä sen tukiessa ja laajentaessa Etelä-Suomen suuria kaupunkeja ja varsinkin niiden työssäkäyntialueita entisestään. Suomessa on suunnitteluvaiheessa lisäksi kaksi muutakin suurta raidehanketta. Vaikka kaksi kolmesta suurimmasta raidehankkeesta vaikuttaa pääasiassa Etelä-Suomen merkittäviin kaupunkeihin, niin koko Suomen mittakaavassa kaikkien liikenneinfrastruktuurihankkeiden määrä suhteessa väkilukuun on päinvastaisesti hyvin pientä. Etelä-Suomen merkittävissä maakunnissa. Valtaosa kaikista liikennehankkeista Suomessa painottuu maakuntiin, joiden merkittävin kunta/kaupunki on kilpailukyvyllisesti vahva Suomen kuntien/kaupunkien vertailussa. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Sampo Muinonen, 2023. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |