Varhaiskasvatuksen erityisopettaja lisäresurssina : työnkuvan vaikutus tuen kokonaisuudessa
Mäkinen, Inka; Siltala, Emilja (2023-06-15)
Mäkinen, Inka
Siltala, Emilja
I. Mäkinen; E. Siltala
15.06.2023
© 2023 Inka Mäkinen, Emilja Siltala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152544
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lapsiryhmässä lisäresurssina työskentelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuvaa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia vaikutuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien läsnäololla ja työn sisällöllä on lapsen kasvun ja oppimisen tuen kokonaisuuteen. Tutkimuksemme teoreettinen viitekehys tarkastelee inklusiivista varhaiskasvatusta, lapsen kasvun ja oppimisen tukea varhaiskasvatuksessa sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaa valtakunnallisesti.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimuskysymystemme avulla halusimme selvittää, millainen on lapsiryhmässä lisäresurssina toimivan varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva sekä miten lisäresurssina toimivan varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva vaikuttaa lapsen tuen kokonaisuuteen. Tutkimuksemme aineisto koostuu erään kunnan kehittämishankkeessa työskentelevistä, neljästä (4) varhaiskasvatuksen erityisopettajasta, jotka ovat sijoitettuna varhaiskasvatuksen lapsiryhmään lisäresurssina, jolloin he keskittyvät yksittäisen lapsiryhmän tukemiseen, eri ryhmiä kiertävän työnkuvan sijaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2023 kahden erillisen teemahaastattelun avulla ja kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että lapsiryhmässä lisäresurssina työskentelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva mahdollistaa erityisopettajan kokoaikaisen läsnäolon lapsiryhmässä. Tulosten mukaan työnkuva vaikuttaa lapsen tuen kokonaisuuteen vahvistaen sen vaikuttavuutta ja toteuttamista sekä varmistaen tuen kokoaikaisuuden ja riittävyyden. Tutkimustuloksissa työnkuvan tärkeimmiksi työtehtäviksi näyttäytyivät kokoaikaisen erityisopetuksen toteuttaminen, pedagogiikan kehittäminen ja erityispedagogisen asiantuntijuuden tuominen ryhmään. Työnkuvan sisältämän yhteistyön merkitys nousi esiin tutkimustuloksissa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat työnsä merkityksellisenä ja kuvasivat yhdeksi tärkeäksi työtehtäväksi lasten tasavertaisen osallisuuden varmistamisen. Tuloksista ilmenee, että työnkuva tukee inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamista.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimuskysymystemme avulla halusimme selvittää, millainen on lapsiryhmässä lisäresurssina toimivan varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva sekä miten lisäresurssina toimivan varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva vaikuttaa lapsen tuen kokonaisuuteen. Tutkimuksemme aineisto koostuu erään kunnan kehittämishankkeessa työskentelevistä, neljästä (4) varhaiskasvatuksen erityisopettajasta, jotka ovat sijoitettuna varhaiskasvatuksen lapsiryhmään lisäresurssina, jolloin he keskittyvät yksittäisen lapsiryhmän tukemiseen, eri ryhmiä kiertävän työnkuvan sijaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2023 kahden erillisen teemahaastattelun avulla ja kerätty aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että lapsiryhmässä lisäresurssina työskentelevien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työnkuva mahdollistaa erityisopettajan kokoaikaisen läsnäolon lapsiryhmässä. Tulosten mukaan työnkuva vaikuttaa lapsen tuen kokonaisuuteen vahvistaen sen vaikuttavuutta ja toteuttamista sekä varmistaen tuen kokoaikaisuuden ja riittävyyden. Tutkimustuloksissa työnkuvan tärkeimmiksi työtehtäviksi näyttäytyivät kokoaikaisen erityisopetuksen toteuttaminen, pedagogiikan kehittäminen ja erityispedagogisen asiantuntijuuden tuominen ryhmään. Työnkuvan sisältämän yhteistyön merkitys nousi esiin tutkimustuloksissa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat työnsä merkityksellisenä ja kuvasivat yhdeksi tärkeäksi työtehtäväksi lasten tasavertaisen osallisuuden varmistamisen. Tuloksista ilmenee, että työnkuva tukee inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]