Haastavan käyttäytymisen ilmeneminen ja sen ennaltaehkäisy pedagogisin tuen keinoin varhaiskasvattajien kuvaamana
Kittilä, Marjaana; Oikarinen, Leena (2023-06-15)
Kittilä, Marjaana
Oikarinen, Leena
M. Kittilä; L. Oikarinen
15.06.2023
© 2023 Marjaana Kittilä, Leena Oikarinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152555
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee lasten haastavan käyttäytymisen ilmenemistä ja sen ennaltaehkäisyä pedagogisin tuen keinoin varhaiskasvattajien kuvaamana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisen lasten käyttäytymisen varhaiskasvattajat kokevat haastavana ja millaisia pedagogisia tuen keinoja he käyttävät haastavan käyttäytymisen ilmenemisessä sekä ennaltaehkäisyssä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineisto kerättiin helmikuun 2023 aikana Webropol -kyselylomakkeen avulla. Kysely sisälsi kymmenen avointa kysymystä, pois lukien taustatietokysymykset. Kyselyyn vastasi 19 henkilöä kaikilla ammattinimikkeillä työskenteleviä varhaiskasvattajia.
Tulosten mukaan vastaajat kokivat lasten haastavan käyttäytymisen ilmenevän monin eri tavoin, jota kuvattiin lapsen aggressiivisuutena, joustamattomuutena, vaaratilanteiden syntymisenä, tunneilmaisun haasteina, reaktiivisuutena ja säännöllisenä ohjauksen tarpeena. Näistä aggressiivista käyttäytymistä kuvattiin kuitenkin eniten haastavana. Vastauksissa haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen vaikutti myös pedagogisen osaamisen puute, joka näkyi kasvattajan keinottomuutena, kuten resurssin tai osaamisen puutteena. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajat käyttävät työssään pedagogisia tuen keinoja monipuolisesti. Pedagogisia tuen keinoja kuvattiin kasvattajan ammatillisuuteen, pedagogiikan toteuttamiseen, pedagogiseen arviointiin ja kehittämiseen sekä yhteistyöhön liittyen. Haasteena vastaajat kokivat lisäkoulutuksen ja osaamattomuuden puutteen. Yhteistyö kaikkien toimijoiden välillä, erityisesti lapsiryhmän oman tiimin kesken, nähtiin tärkeänä osana haastavan käyttäytymisen arviointia ja kehittämistä.
Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsuuden ja varhaiskasvatuksen tieteellisten juurien ymmärtäminen on pedagogisten tuen keinojen toteuttamisen ydin haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen ja ennaltaehkäisyyn.
Tulosten mukaan vastaajat kokivat lasten haastavan käyttäytymisen ilmenevän monin eri tavoin, jota kuvattiin lapsen aggressiivisuutena, joustamattomuutena, vaaratilanteiden syntymisenä, tunneilmaisun haasteina, reaktiivisuutena ja säännöllisenä ohjauksen tarpeena. Näistä aggressiivista käyttäytymistä kuvattiin kuitenkin eniten haastavana. Vastauksissa haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen vaikutti myös pedagogisen osaamisen puute, joka näkyi kasvattajan keinottomuutena, kuten resurssin tai osaamisen puutteena. Tulokset osoittivat, että varhaiskasvattajat käyttävät työssään pedagogisia tuen keinoja monipuolisesti. Pedagogisia tuen keinoja kuvattiin kasvattajan ammatillisuuteen, pedagogiikan toteuttamiseen, pedagogiseen arviointiin ja kehittämiseen sekä yhteistyöhön liittyen. Haasteena vastaajat kokivat lisäkoulutuksen ja osaamattomuuden puutteen. Yhteistyö kaikkien toimijoiden välillä, erityisesti lapsiryhmän oman tiimin kesken, nähtiin tärkeänä osana haastavan käyttäytymisen arviointia ja kehittämistä.
Tutkimuksen keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapsuuden ja varhaiskasvatuksen tieteellisten juurien ymmärtäminen on pedagogisten tuen keinojen toteuttamisen ydin haastavan käyttäytymisen ilmenemiseen ja ennaltaehkäisyyn.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]