University of Oulu

Luokanopettajan kokemuksia tuen piirissä olevien oppilaiden opettamisesta yleisopetuksen ryhmässä

Saved in:
Author: Linna, Marjukka1
Organizations: 1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences
Format: ebook
Version: published version
Access: open
Online Access: PDF Full Text (PDF, 0.7 MB)
Pages: 52
Persistent link: http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306152577
Language: Finnish
Published: Oulu : M. Linna, 2023
Publish Date: 2023-06-16
Thesis type: Master's thesis
Tutor: Viljamaa, Elina
Mononen, Riikka
Reviewer: Viljamaa, Elina
Sirkko, Riikka
Description:

Tiivistelmä

Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää millaisena aloittelevat opettajat kokevat tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden opettamisen yleisopetuksen ryhmässä sekä millaisia kokemuksia aloittelevilla opettajilla on opettajankoulutuksen tarjoamista lähtökohdista liittyen tuen piirissä olevien oppilaiden opettamiseen.

Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja analyysitavaksi valikoitui sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluna, johon osallistui neljä työuransa aloittanutta luokanopettajaa. Luokanopettajat toimivat eri puolilla Suomea yleisopetuksen ryhmissä ja heillä oli opetusryhmässään tuen piirissä olevia oppilaita. Haastateltavat olivat haastatteluhetkellä toimineet luokanopettajina 1–2 vuotta.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys avaa inkluusion historiaa ja inkluusiota käsitteenä, luokanopettajakoulutusta, kolmiportaisen tuen mallia sekä luokanopettajan työssään kohtaamaa moniammatillista yhteistyötä.

Tutkimustuloksista käy ilmi, että yhteiskunnallisesti olisi merkittävää, että opettajankoulutus muuttuisi riittävän nopeassa tahdissa, jotta kouluihin saadaan ammattilaisia, jotka kykenevät heti ensimmäisten työvuosien aikana vastaamaan työn asettamiin haasteisiin oppilasaineksen jatkuvasti moninaistuessa. Luokanopettajan työ koetaan kuormittavana ensimmäisten työvuosien aikana. Luokanopettajakoulutukseen halutaan sisällyttää erityispedagogista osaamista sekä opintosisältöjä ja käytännönkokemusta muun muassa tukitoimien järjestämisestä, dokumentoinnista, opettajan käyttämistä sähköisistä työkaluista ja pedagogisten asiakirjojen täyttämisestä sekä moniammatillisesta yhteistyöstä.

see all

Subjects:
Copyright information: © Marjukka Linna, 2023. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for your own personal use. Commercial use is prohibited.