Varhaiskasvatuksen työntekijöiden pedagoginen sensitiivisyys alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä |
|
Author: | Impiö, Henna1; Kairamo, Anni1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 25 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202306192622 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : H. Impiö; A. Kairamo,
2023
|
Publish Date: | 2023-06-19 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Keränen, Jaana Kinnunen, Susanna |
Description: |
Tiivistelmä Kandidaatintutkielman aiheena on varhaiskasvatuksen työntekijöiden pedagoginen sensitiivisyys päiväkodissa alle 3-vuotiailla. Tutkimme sitä, miten pedagoginen sensitiivisyys ilmenee varhaiskasvatuksessa alle 3-vuotiaiden ryhmässä työntekijöiden toiminnassa. Tutkielman tavoitteena on lisätä tietämystä pedagogisesta sensitiivisyydestä alle 3-vuotaiden ryhmässä eri tilanteissa. Tutkimusmetodina käytämme kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Käytämme lähteinä kotimaisia ja ulkomaisia julkaisuja aiheesta. Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu käsitteiden pedagoginen sensitiivisyys, alle 3-vuotiaat, alle 3-vuotiaiden pedagogiikka ja varhaiskasvatuksen opettajuus ympärille. Pedagoginen sensitiivisyys ja varhaiskasvatuksen opettajuus liittyvät varhaiskasvatuksen opettajan kykyyn tunnistaa sensitiiviset tilanteet lapsen aloittaessa varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen arjessa, sekä siirtymätilanteissa. Alle 3-vuotiaiden pedagogiikalla tarkoitamme sitä, mikä rooli varhaiskasvattajan sensitiivisyydellä on lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa. Tuloksissa nousee esille varhaiskasvatuksen opettajan sensitiivisyyden merkitys turvallisuuden tunteen syntymisessä, sekä oikeanlaisessa kyvyssä reagoida lasten aloitteisiin. Sensitiivisyys korostuu myös luottamuksen rakentumisessa lasten vanhempien kanssa. Lisäksi sensitiivinen kasvattaja luo positiivista työilmapiiriä. Alle 3-vuotiaat pyrkivät eri tavoilla, kuten ilmeillä ja eleillä hakemaan vuorovaikutusta, joten on tärkeää, että ryhmän aikuiset osaavat reagoida aloitteisiin oikealla tavalla. Jotta aloitteisiin pystyy vastaamaan oikealla tavalla, tulee ryhmän aikuisten tuntea lapset sekä haluta olla läsnä ryhmän arjessa. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Henna Impiö; Anni Kairamo, 2023. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |