Data-analytiikka pelisuunnittelun työkaluna |
|
Author: | Suomela, Fabian1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Information Technology and Electrical Engineering, Information Processing Science |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 17 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202307032820 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : F. Suomela,
2023
|
Publish Date: | 2023-07-04 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Peltonen, Ella |
Description: |
Tiivistelmä Tämän tutkielman lähtökohtana on ollut tutkielman tekijän intohimo pelialaa kohtaan ja kiinnostus data-analytiikasta. Data-analytiikka on ollut liikealalle tarpeellista, koska se auttaa ymmärtämään asiakasryhmiä ja asiakkaiden tarpeita. Pelialalla data-analytiikkaa voidaan käyttää samaan tapaan ja myös parantamaan pelin suunnittelua pelinkehitys prosessin aikana. Tutkien kirjallisuutta pyrin vastaamaan kysymykseen mitä hyötyä data-analytiikasta on videopelien suunnittelussa. Useat tutkimukset ja artikkelit ovat osoittaneet, kuinka datan kerääminen ja sen analysointi auttavat pelin kehitystä ja ratkaisee ongelmia, joita pelin suunnittelijat eivät voisi huomata tai edes keksiä, mistä lähteä niitä ratkaisemaan. Data-analytiikan aloittamista pelin suunnittelussa voi estää se, että analytiikka prosessin implementaatio on kallista ja vaikeaa. Näistä järjestelmistä on kuitenkin olemassa ilmaisia versioita ja internetissä on ohjeita, jotka voivat auttaa jopa noviisia luomaan analytiikka järjestelmän heidän peliinsä ja analysoimaan pelidataa. Kirjallisuuden avulla data-analytiikka on todettu olevan tärkeä työkalu pelien monetisaation seuraamisessa, mutta sen hyötyjä pelin suunnittelussa tulisi tutkia mielestäni vielä enemmän. Koska data-analytiikka pelialalla on uutta, toiveeni on että tämä tutkielma tulee motivoimaan pelin suunnittelijoita käyttämään data-analytiikkaa heidän peleissä. Tällä tavalla, videopelit voivat kehittyä eteenpäin suuntaan, joka auttaa pelaajia nauttimaan niistä entistä enemmän. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Fabian Suomela, 2023. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |