Musiikkikasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä sävellysopettajuudesta ja kokemuksia sävellyspedagogisten taitojen kehittämisestä sävellyspedagogiikkahankkeen pilotoinnissa
Nissi, Kaisa (2023-08-11)
Nissi, Kaisa
K. Nissi
11.08.2023
© 2023 Kaisa Nissi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308112925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308112925
Tiivistelmä
Selvitin pro gradu -tutkimuksessani, mitä käsityksiä musiikkikasvatuksen opiskelijoilla on yläkoulussa säveltämisen opettajana toimimisesta, miten opiskelijat kokivat kehittäneensä sävellyspedagogisia taitojaan sävellyspedagogiikkahankkeen pilotoinnissa sekä mitä opiskelijat olisivat toivoneet oppivansa sävellyspedagogiselta hankkeelta lisää.
Musiikillista luovaa toimintaa on esiintynyt opetussuunnitelmissa jo noin viidenkymmenen vuoden ajan, mutta siitä huolimatta luovat toimintatavat, kuten säveltäminen, ovat todella pieni osa koulujen musiikinopetusta. Säveltämisen lisäämiseksi on alettu lisäämään säveltämispedagogiikkaa opettajille erilaisin hankkein sekä kiinnittämään huomiota opettajankoulutuksen kehittämiseen. Tarkastelen tutkimuksessani tutkimuskirjallisuuden näkökulmaa yläkoulussa tapahtuvaan säveltämisen opettamiseen sekä avaan tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden läpikäymää sävellyspedagogiikkahankkeen pilotoinnin kulkua.
Tutkimukseni on laadullinen ja lähestymistapa fenomenografinen, ja tutkimusaineiston olen tuottanut puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi (N=6) Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen kandidaatinvaiheen suorittanutta tai loppuvaiheilla olevaa opiskelijaa. Aineisto on analysoitu fenomenografisella aineistoanalyysimenetelmällä, josta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä opiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista liittyen sävellysopettajuuteen.
Tutkimukseni perusteella Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoilla oli tutkimuskirjallisuuden kanssa yhtenevät käsitykset säveltämisen opettamisesta yläkoulussa, vaikka painotus opiskelijoilla oli sävellystehtävän valitsemisessa ja kirjallisuudella taas sävellysprosessin tukemisessa. Opiskelijat oppivat pilottihankkeen aikana monipuolisesti sekä säveltämisen pedagogiikkaan että yleisesti opettajuuteen liittyviä asioita, ja kokivat hankkeen hyödylliseksi. Opiskelijat olisivat toivoneet hankkeelta lisää näkökulmia säveltämisen ohjaamiseen sekä lisää aikaa kokeilla erilaisia säveltämisen työtapoja oppilaiden kanssa.
Musiikillista luovaa toimintaa on esiintynyt opetussuunnitelmissa jo noin viidenkymmenen vuoden ajan, mutta siitä huolimatta luovat toimintatavat, kuten säveltäminen, ovat todella pieni osa koulujen musiikinopetusta. Säveltämisen lisäämiseksi on alettu lisäämään säveltämispedagogiikkaa opettajille erilaisin hankkein sekä kiinnittämään huomiota opettajankoulutuksen kehittämiseen. Tarkastelen tutkimuksessani tutkimuskirjallisuuden näkökulmaa yläkoulussa tapahtuvaan säveltämisen opettamiseen sekä avaan tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden läpikäymää sävellyspedagogiikkahankkeen pilotoinnin kulkua.
Tutkimukseni on laadullinen ja lähestymistapa fenomenografinen, ja tutkimusaineiston olen tuottanut puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluihin osallistui kuusi (N=6) Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen kandidaatinvaiheen suorittanutta tai loppuvaiheilla olevaa opiskelijaa. Aineisto on analysoitu fenomenografisella aineistoanalyysimenetelmällä, josta muodostui kuvauskategoriajärjestelmä opiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista liittyen sävellysopettajuuteen.
Tutkimukseni perusteella Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoilla oli tutkimuskirjallisuuden kanssa yhtenevät käsitykset säveltämisen opettamisesta yläkoulussa, vaikka painotus opiskelijoilla oli sävellystehtävän valitsemisessa ja kirjallisuudella taas sävellysprosessin tukemisessa. Opiskelijat oppivat pilottihankkeen aikana monipuolisesti sekä säveltämisen pedagogiikkaan että yleisesti opettajuuteen liittyviä asioita, ja kokivat hankkeen hyödylliseksi. Opiskelijat olisivat toivoneet hankkeelta lisää näkökulmia säveltämisen ohjaamiseen sekä lisää aikaa kokeilla erilaisia säveltämisen työtapoja oppilaiden kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32141]