Laulakaa kovempaa! Miten motivoida ja tukea yläkoulun oppilaan laulamista?
Laine, Laura (2023-08-16)
Laine, Laura
L. Laine
16.08.2023
© 2023 Laura Laine. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308162940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308162940
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat yläkoululaisten laulumotivaatioon, ja kuinka musiikinopettaja voi vaikuttaa siihen. Laulutaidon kokemiseen vaikuttavat fyysisten ja perinnöllisten tekijöiden lisäksi identiteetti, uskomukset, harrastuneisuus sekä ympäröivä kulttuuri.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee nuoren kehitystä sekä laulun motivointia kouluympäristössä. Nuoren kehitystä tarkastellaan kognitiivisen ja identiteetin kehityksen sekä äänenmurroksen ja laulun kehityksen avulla. Keskeisiä ilmiöitä ovat myös nuoren vokaalinen minäkuva sekä laulajan identiteetti. Lauluidentiteettiä käsitellään myös kuorolaisen ja sukupuolivähemmistön näkökulmista. Motivaatiota käsitellessä käyn läpi erilaisia motivaatioteorioita, jotka voivat olla hyödyllisiä tarkasteltaessa laulun motivoimista kouluympäristössä. Käsitttlen myös uskomuksia, koska ne vaikuttavat ihmisen tapaan käsitellä omaa laulukykyä. Käyn läpi myös laulamista kouluympäristössä.
Tutkimukseni on laadullinen. Analysoin aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistoni on toteutettu puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihini osallistui kahdeksan (N=8) musiikinopettajaa ympäri Suomea. Musiikinopettajien työkokemus vaihteli parista vuodesta kolmeenkymmeneen vuoteen. Kuusi haastatteluun osallistuneista oli musiikkikasvatuksen maistereita, ja kaksi valmistuneet laulupedagogeiksi. Oppilaan motivaatioon vaikuttivat hänen kulttuuri- ja perhetaustansa sekä henkinen hyvinvointi, vertaisten luoma paine, luokan sisäinen ryhmädynamiikka sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutus. Laulun motivoimiseen vaikuttivat vahvasti kappalevalinta, ryhmän sisäinen dynamiikka sekä oppilaiden tukeminen ja kannustaminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee nuoren kehitystä sekä laulun motivointia kouluympäristössä. Nuoren kehitystä tarkastellaan kognitiivisen ja identiteetin kehityksen sekä äänenmurroksen ja laulun kehityksen avulla. Keskeisiä ilmiöitä ovat myös nuoren vokaalinen minäkuva sekä laulajan identiteetti. Lauluidentiteettiä käsitellään myös kuorolaisen ja sukupuolivähemmistön näkökulmista. Motivaatiota käsitellessä käyn läpi erilaisia motivaatioteorioita, jotka voivat olla hyödyllisiä tarkasteltaessa laulun motivoimista kouluympäristössä. Käsitttlen myös uskomuksia, koska ne vaikuttavat ihmisen tapaan käsitellä omaa laulukykyä. Käyn läpi myös laulamista kouluympäristössä.
Tutkimukseni on laadullinen. Analysoin aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistoni on toteutettu puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihini osallistui kahdeksan (N=8) musiikinopettajaa ympäri Suomea. Musiikinopettajien työkokemus vaihteli parista vuodesta kolmeenkymmeneen vuoteen. Kuusi haastatteluun osallistuneista oli musiikkikasvatuksen maistereita, ja kaksi valmistuneet laulupedagogeiksi. Oppilaan motivaatioon vaikuttivat hänen kulttuuri- ja perhetaustansa sekä henkinen hyvinvointi, vertaisten luoma paine, luokan sisäinen ryhmädynamiikka sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutus. Laulun motivoimiseen vaikuttivat vahvasti kappalevalinta, ryhmän sisäinen dynamiikka sekä oppilaiden tukeminen ja kannustaminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32110]