Laulakaa kovempaa! Miten motivoida ja tukea yläkoulun oppilaan laulamista? |
|
Author: | Laine, Laura1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Education, Educational Sciences |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.7 MB) |
Pages: | 67 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308162940 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : L. Laine,
2023
|
Publish Date: | 2023-08-16 |
Thesis type: | Master's thesis |
Tutor: |
Paananen, Pirkko |
Reviewer: |
Paananen, Pirkko Pinola, Timo |
Description: |
Tiivistelmä Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitin sitä, mitkä tekijät vaikuttavat yläkoululaisten laulumotivaatioon, ja kuinka musiikinopettaja voi vaikuttaa siihen. Laulutaidon kokemiseen vaikuttavat fyysisten ja perinnöllisten tekijöiden lisäksi identiteetti, uskomukset, harrastuneisuus sekä ympäröivä kulttuuri. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee nuoren kehitystä sekä laulun motivointia kouluympäristössä. Nuoren kehitystä tarkastellaan kognitiivisen ja identiteetin kehityksen sekä äänenmurroksen ja laulun kehityksen avulla. Keskeisiä ilmiöitä ovat myös nuoren vokaalinen minäkuva sekä laulajan identiteetti. Lauluidentiteettiä käsitellään myös kuorolaisen ja sukupuolivähemmistön näkökulmista. Motivaatiota käsitellessä käyn läpi erilaisia motivaatioteorioita, jotka voivat olla hyödyllisiä tarkasteltaessa laulun motivoimista kouluympäristössä. Käsitttlen myös uskomuksia, koska ne vaikuttavat ihmisen tapaan käsitellä omaa laulukykyä. Käyn läpi myös laulamista kouluympäristössä. Tutkimukseni on laadullinen. Analysoin aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimusaineistoni on toteutettu puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Haastatteluihini osallistui kahdeksan (N=8) musiikinopettajaa ympäri Suomea. Musiikinopettajien työkokemus vaihteli parista vuodesta kolmeenkymmeneen vuoteen. Kuusi haastatteluun osallistuneista oli musiikkikasvatuksen maistereita, ja kaksi valmistuneet laulupedagogeiksi. Oppilaan motivaatioon vaikuttivat hänen kulttuuri- ja perhetaustansa sekä henkinen hyvinvointi, vertaisten luoma paine, luokan sisäinen ryhmädynamiikka sekä oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutus. Laulun motivoimiseen vaikuttivat vahvasti kappalevalinta, ryhmän sisäinen dynamiikka sekä oppilaiden tukeminen ja kannustaminen. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Laura Laine, 2023. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |