Aritmeettisten perustaitojen oppiminen ja niihin liittyvät oppimisvaikeudet
Tiiro, Janika (2023-08-23)
Tiiro, Janika
J. Tiiro
23.08.2023
© 2023 Janika Tiiro. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308232968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202308232968
Tiivistelmä
Tutkielmani koskee aritmeettisia peruslaskutaitoja eli yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaitoja. Aritmeettisten peruslaskujen vastaukset haetaan yleensä pitkäkestoisesta muistista. Tavoitteenani on avata sitä, mitä aritmeettisten peruslaskutaidot ovat, miten niitä opitaan ja miten oppimisvaikeudet vaikuttavat näiden taitojen oppimiseen.
Tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa tutkittavaa ilmiötä voidaan tarkastella laaja- alaisesti ilman tiukkoja sääntöjä ja lisäksi määritellä ominaisuuksiltaan. Tutkimuskysymykseni ovat, miten aritmeettisia peruslaskutaitoja opitaan ja miten oppimisvaikeudet vaikuttavat näiden taitojen oppimiseen.
Kaiken kaikkiaan matemaattiset taidot ovat osa jokapäiväistä arkeamme. Näitä taitoja tarvitaan esimerkiksi työpaikalla, kaupassa käydessä ja ruokareseptejä ymmärtäessä.
Aritmeettisia taitoja ilmenee jo alle kouluikäisten peleissä ja leikeissä. Lapset oppivat näitä taitoja jo varhain. Ensimmäisinä aritmeettisista taidoista opitaan yhteen- ja vähennyslaskut. Koulussa harjoitellaan näitä taitoja enemmän ja opetellaan myös kerto- ja jakolaskua. Aluksi opetuksessa keskitytään käyttämään konkreettisia välineitä näiden taitojen harjoittelemisessa. Sitten siirrytään siitä kohti abstraktimpaa laskemista, jolloin välineitä ei enää tarvita. Aritmeettisten taitojen oppiminen vaatii toistoihin perustuvaa harjoittelua.
Aritmeettisilla taidoilla on keskeinen asema matemaattisissa oppimisvaikeuksissa. Matemaattisten oppimisvaikeuksien yhtenä kriteerinä ovat muun muassa puutteelliset aritmeettiset taidot. Heikot aritmeettiset taidot tekevät laskemisesta virhealtista, tehotonta ja hidasta. Lisäksi huono työmuisti voi vaikeuttaa matemaattisten taitojen oppimista.
Haasteet yhdellä aritmeettisen taidon osa- alueella voi vaikuttaa heikentävästi muihinkin alueisiin. Vajavuudet aritmeettisissa taidoissa voivat vaikuttaa heikentävästi oppilaan käsitykseen hänen sosiaalisista ja älyllisistä kyvyistä sekä menestymiseen esimerkiksi jatko- opinnoissa tai työelämässä. My study is about basic arithmetic skills, which consist of addition, subtraction, multiplication, and division skills. The answers to basic arithmetic computation are often retrieved from long-term memory. My goal is to open the concept of arithmetic skills, how they are learned and how learning disabilities affect this learning.
My thesis is in form of descriptive literature review. In descriptive literature review subjects can be viewed broadly without strict rules and defined by its characteristics. My research questions are, how do people learn these arithmetic skills and how do learning disabilities affect learning of these skills.
Overall mathematical skills are a big part of our everyday life. These skills are needed for ex-ample in work, shopping and making sense of recipes.
Arithmetic skills appear in under school aged children’s plays and games. Children learn these skills early in life. First of these skills are learned addition and subtraction skills. In school these skills and multiplication and division skills are learned more. At first concrete tools are being used. After that the counting is being based on more abstract calculation where tools are no longer needed. Practicing based on reiteration is needed in learning arithmetic skills.
Arithmetic skills have an important role in mathematical learning difficulties. One criterion to mathematical learning difficulties is deficiency in arithmetic skills. Poor arithmetic skills make counting slow, error prone and ineffective. In addition, poor working memory can make learning of mathematics even more difficult.
Difficulties in one area of arithmetic skills, can weaken other areas as well. Deficiencies in arithmetic skills can affect deterioratingly in the students understanding of his/hers social and intellectual abilities and success in further studies and work life.
Tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa tutkittavaa ilmiötä voidaan tarkastella laaja- alaisesti ilman tiukkoja sääntöjä ja lisäksi määritellä ominaisuuksiltaan. Tutkimuskysymykseni ovat, miten aritmeettisia peruslaskutaitoja opitaan ja miten oppimisvaikeudet vaikuttavat näiden taitojen oppimiseen.
Kaiken kaikkiaan matemaattiset taidot ovat osa jokapäiväistä arkeamme. Näitä taitoja tarvitaan esimerkiksi työpaikalla, kaupassa käydessä ja ruokareseptejä ymmärtäessä.
Aritmeettisia taitoja ilmenee jo alle kouluikäisten peleissä ja leikeissä. Lapset oppivat näitä taitoja jo varhain. Ensimmäisinä aritmeettisista taidoista opitaan yhteen- ja vähennyslaskut. Koulussa harjoitellaan näitä taitoja enemmän ja opetellaan myös kerto- ja jakolaskua. Aluksi opetuksessa keskitytään käyttämään konkreettisia välineitä näiden taitojen harjoittelemisessa. Sitten siirrytään siitä kohti abstraktimpaa laskemista, jolloin välineitä ei enää tarvita. Aritmeettisten taitojen oppiminen vaatii toistoihin perustuvaa harjoittelua.
Aritmeettisilla taidoilla on keskeinen asema matemaattisissa oppimisvaikeuksissa. Matemaattisten oppimisvaikeuksien yhtenä kriteerinä ovat muun muassa puutteelliset aritmeettiset taidot. Heikot aritmeettiset taidot tekevät laskemisesta virhealtista, tehotonta ja hidasta. Lisäksi huono työmuisti voi vaikeuttaa matemaattisten taitojen oppimista.
Haasteet yhdellä aritmeettisen taidon osa- alueella voi vaikuttaa heikentävästi muihinkin alueisiin. Vajavuudet aritmeettisissa taidoissa voivat vaikuttaa heikentävästi oppilaan käsitykseen hänen sosiaalisista ja älyllisistä kyvyistä sekä menestymiseen esimerkiksi jatko- opinnoissa tai työelämässä.
My thesis is in form of descriptive literature review. In descriptive literature review subjects can be viewed broadly without strict rules and defined by its characteristics. My research questions are, how do people learn these arithmetic skills and how do learning disabilities affect learning of these skills.
Overall mathematical skills are a big part of our everyday life. These skills are needed for ex-ample in work, shopping and making sense of recipes.
Arithmetic skills appear in under school aged children’s plays and games. Children learn these skills early in life. First of these skills are learned addition and subtraction skills. In school these skills and multiplication and division skills are learned more. At first concrete tools are being used. After that the counting is being based on more abstract calculation where tools are no longer needed. Practicing based on reiteration is needed in learning arithmetic skills.
Arithmetic skills have an important role in mathematical learning difficulties. One criterion to mathematical learning difficulties is deficiency in arithmetic skills. Poor arithmetic skills make counting slow, error prone and ineffective. In addition, poor working memory can make learning of mathematics even more difficult.
Difficulties in one area of arithmetic skills, can weaken other areas as well. Deficiencies in arithmetic skills can affect deterioratingly in the students understanding of his/hers social and intellectual abilities and success in further studies and work life.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]