Musiikinopettajien käsityksiä opiskelijan musiikillisen luovuuden tukemisesta lukion musiikkiteknologian opetuksessa
Kaarle, Veikka (2023-10-05)
Kaarle, Veikka
V. Kaarle
05.10.2023
© 2023 Veikka Kaarle. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310053099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310053099
Tiivistelmä
Lukion opetussuunnitelman perusteet 2019 sisältävät luovaan musiikilliseen toimintaan liittyviä tavoitteita musiikkiteknologiaa käyttämällä. Sen vuoksi on tärkeää, että musiikinopettajat olisivat tietoisia musiikkiteknologian mahdollisuuksista luovuuden tukemisessa. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, miten lukion musiikkiteknologian opetuksessa voidaan tukea opiskelijan musiikillista luovuutta. Tutkimuksessa tarkastellaan mitä musiikkiteknologian luova käyttö on lukion musiikinopetuksessa. Tavoitteena on tuoda esille musiikkiteknologiaan perehtyneiden musiikinopettajien tietotaitoa ja näkemyksiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa, joista kaikki olivat musiikkiteknologiaa aktiivisesti käyttäviä lukion musiikin opettajia. Haastateltavista kolme toimi musiikkiteknologian opettajana musiikkilukiossa, ja yksi perinteisen lukion musiikinopettajana. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset ilmentävät erilaisia käsityksiä liittyen musiikkiteknologian käyttöön oppilaan luovuuden tukemisessa. Tulosten yläkategorioiksi muodostuivat oppimisympäristö, luovan musiikkiteknologian opetuksen haasteet, musiikkiteknologian luoviin tehtäviin osallistumista edistävät elementit, musiikkiteknologinen luovuus sekä luova musiikkiteknologian käyttö.
Tutkimus tuotti uutta tietoa musiikkiteknologian käyttämisen hallinnan merkityksestä opiskelijan luovassa työskentelyssä, sekä sen haasteista. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa myös luovan musiikillisen toiminnan ohjaamisesta lukio-opetuksessa sekä musiikkiteknologian potentiaalista luovassa musiikillisessa toiminnassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimussuuntauksena on fenomenografia. Tutkimukseen osallistui neljä haastateltavaa, joista kaikki olivat musiikkiteknologiaa aktiivisesti käyttäviä lukion musiikin opettajia. Haastateltavista kolme toimi musiikkiteknologian opettajana musiikkilukiossa, ja yksi perinteisen lukion musiikinopettajana. Haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tulokset ilmentävät erilaisia käsityksiä liittyen musiikkiteknologian käyttöön oppilaan luovuuden tukemisessa. Tulosten yläkategorioiksi muodostuivat oppimisympäristö, luovan musiikkiteknologian opetuksen haasteet, musiikkiteknologian luoviin tehtäviin osallistumista edistävät elementit, musiikkiteknologinen luovuus sekä luova musiikkiteknologian käyttö.
Tutkimus tuotti uutta tietoa musiikkiteknologian käyttämisen hallinnan merkityksestä opiskelijan luovassa työskentelyssä, sekä sen haasteista. Tutkimus tarjoaa uutta tietoa myös luovan musiikillisen toiminnan ohjaamisesta lukio-opetuksessa sekä musiikkiteknologian potentiaalista luovassa musiikillisessa toiminnassa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]