Varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatuslain lakimuutoksen 1183/2021 tarpeellisuudesta, toteutumisesta sekä vaikutuksesta varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaan
Koskinen, Johanna (2023-10-05)
Koskinen, Johanna
J. Koskinen
05.10.2023
© 2023 Johanna Koskinen. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310053101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310053101
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus koki elokuussa 2022 muutoksia, kun varhaiskasvatuslakiin (540/2018) tehtiin lakimuutos (1183/2021). Lakimuutoksen tavoitteena on parantaa lasten oikeutta tuen saamiseen ja sen toteutumiseen varhaiskasvatuksessa inklusiivisin periaattein. Merkittävin muutos on tuen järjestämiseen perustuva kolmitasoinen tuki, joka sisältää yleisen, tehostetun ja erityisen tuen muodot.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lakimuutoksen tarpeellisuudesta, tuen toteutumisesta sekä vaikutuksesta varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaan. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehitystä, varhaiskasvatuslakeja, uusinta varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol -kyselyllä maaliskuussa 2023. Tutkimukseen vastasi 50 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja 65 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselyllä mitattiin mielipiteitä ja kokemuksia lakimuutokseen liittyen. Kyselyn rakennetta tarkasteltiin eksploratiivisella faktorianalyysilla, ilmiöiden yhteyksiä tarkasteltiin korrelaatioanalyysillä ja ammattiryhmien eroja tarkasteltiin t-testillä.
Tutkimustulosten perusteella lakimuutos on koettu molempien ammattiryhmien näkökulmasta tarpeellisena uudistuksena. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvan osalta ammattiryhmien välillä ilmeni näkemyseroja (d=.827). Erot liittyivät yhteistyön ja varhaiskasvatuksen erityisopettajaresurssien riittämättömyyteen. Tämän tutkimuksen perusteella muun muassa ammatillinen lisäkoulutus tukisi molempien ammattiryhmien asiantuntijuutta ja yhteistyötä. Lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtehtävissä ja työn suunnittelussa olisi hyvä huomioida molempien ammattiryhmien tarpeet ja vahvistaa yhteistyötä esimerkiksi kehittämällä yhteisopettajuusmalleja.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää varhaiskasvatuksen erityisopettajien ja varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä lakimuutoksen tarpeellisuudesta, tuen toteutumisesta sekä vaikutuksesta varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaan. Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan inklusiivisen varhaiskasvatuksen kehitystä, varhaiskasvatuslakeja, uusinta varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol -kyselyllä maaliskuussa 2023. Tutkimukseen vastasi 50 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa ja 65 varhaiskasvatuksen opettajaa. Kyselyllä mitattiin mielipiteitä ja kokemuksia lakimuutokseen liittyen. Kyselyn rakennetta tarkasteltiin eksploratiivisella faktorianalyysilla, ilmiöiden yhteyksiä tarkasteltiin korrelaatioanalyysillä ja ammattiryhmien eroja tarkasteltiin t-testillä.
Tutkimustulosten perusteella lakimuutos on koettu molempien ammattiryhmien näkökulmasta tarpeellisena uudistuksena. Varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvan osalta ammattiryhmien välillä ilmeni näkemyseroja (d=.827). Erot liittyivät yhteistyön ja varhaiskasvatuksen erityisopettajaresurssien riittämättömyyteen. Tämän tutkimuksen perusteella muun muassa ammatillinen lisäkoulutus tukisi molempien ammattiryhmien asiantuntijuutta ja yhteistyötä. Lisäksi varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtehtävissä ja työn suunnittelussa olisi hyvä huomioida molempien ammattiryhmien tarpeet ja vahvistaa yhteistyötä esimerkiksi kehittämällä yhteisopettajuusmalleja.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32150]