Kaasuturbiinit ilmailukäytössä |
|
Author: | Heusala, Henri1 |
Organizations: |
1University of Oulu, Faculty of Technology, Mechanical Engineering |
Format: | ebook |
Version: | published version |
Access: | open |
Online Access: | PDF Full Text (PDF, 0.4 MB) |
Pages: | 19 |
Persistent link: | http://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310103109 |
Language: | Finnish |
Published: |
Oulu : H. Heusala,
2023
|
Publish Date: | 2023-10-11 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Tutor: |
Kurvinen, Emil |
Description: |
Tiivistelmä Kaasuturbiinien kehitys ilmailukäyttöön alkoi laajassa mittakaavassa toisen maailmansodan aikaan sotilasilmailun käyttötarkoituksia varten. Sodan jälkeen kehitettyä teknologiaa alettiin myös soveltaa siviilikäyttöön sen monien hyötyjen ansiosta. Moottoreita kehitettiin monenlaisia eri käyttötarkoituksiin; aksiaali- ja radiaaliturbiineja isompiin ja nopeampiin lentokoneisiin, potkuriturbiineja pienempiin lentokoneisiin ja helikoptereihin, jälkipolttimella varustettuja malleja erittäin suuriin tehontarpeisiin, sekä taloudellisia vaihtoehtoja matkustajakoneisiin. Lentoliikenteen päästöt sekä polttoaineenkulutus ovat tänä päivänä erittäin tärkeä aihe, sillä matkustajalentoja lentää erittäin paljon kaiken aikaa, jolloin niiden päästöjä laskemalla saataisiin isoja ilmastollisia hyötyjä, sekä myös rahallisia säästöjä polttoaineen kulutuksen vähentämisen kautta. see all
|
Subjects: | |
Copyright information: |
© Henri Heusala, 2023. Except otherwise noted, the reuse of this document is authorised under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) licence (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). This means that reuse is allowed provided appropriate credit is given and any changes are indicated. For any use or reproduction of elements that are not owned by the author(s), permission may need to be directly from the respective right holders. |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |