Yhteisöohjautuvuus varhaiskasvatuksessa : etnografinen tutkielma yhteisöohjautuvuuden ilmenemisestä varhaiskasvatusyksiköissä
Myllyniemi, Lea (2023-10-18)
Myllyniemi, Lea
L. Myllyniemi
18.10.2023
© 2023 Lea Myllyniemi. Ellei toisin mainita, uudelleenkäyttö on sallittu Creative Commons Attribution 4.0 International (CC-BY 4.0) -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/). Uudelleenkäyttö on sallittua edellyttäen, että lähde mainitaan asianmukaisesti ja mahdolliset muutokset merkitään. Sellaisten osien käyttö tai jäljentäminen, jotka eivät ole tekijän tai tekijöiden omaisuutta, saattaa edellyttää lupaa suoraan asianomaisilta oikeudenhaltijoilta.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310183148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-202310183148
Tiivistelmä
Tutkielmassa kuvataan yhteisöohjautuvuuden ilmenemistä arjen toiminta- ja puhetavoissa tutkimuskohteena olevan kunnan varhaiskasvatusyksiköissä. Tutkielmassa selvitetään, miten kyseisessä kunnassa toteutetaan yhteisöohjautuvuutta varhaiskasvatuksessa ja millaisia yhteisöohjautuvuuden kehittämisen kannalta merkittäviä narratiiveja yhteisössä ilmenee. Tavoitteena on lisätä tietoa siitä, millaisia yhteisöohjautuvia käytänteitä varhaiskasvatuksen toimintaympäristöissä on tai voidaan kehittää.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat itseohjautuvuutta ja yhteisöohjautuvuutta määrittelevät ja analysoivat aikaisemmat tutkimukset ja yhteisöohjautuvan organisaation periaatteita kuvaava tutkimuskirjallisuus. Yhteisöohjautuvuutta on lähestytty hierarkkisuuden ja ei-hierarkkisuuden, johtamisen ja päätöksenteon, ihmiskäsityksen, virallisen ja epävirallisen organisaation ja yhteisöohjautuvien käytänteiden kautta. Lisäksi teoreettinen viitekehys rakentuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristöä ja varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta kuvaavista näkökulmista ja tutkimuksista, organisaatiokulttuurin määrittelystä sekä valtaa ja päätöksentekoa varhaiskasvatuksessa analysoivista tutkimuksista.
Tutkimuksen kohteena on Etelä-Suomalaisen keskikokoisen kunnan kaksi varhaiskasvatusyksikköä, jotka kauden 2022–2023 aikana osallistuivat yhteisöohjautuvuutta kehittävään hankkeeseen pilottipäiväkoteina. Lapset ja perheet rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkielmassa on käytetty laadullisen etnografisen tutkimuksen metodeja. Varhaiskasvatusyksiköiden arkea havainnoitiin useana aamupäivänä marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysille tyypillistä teemoittelua hyödyntäen hermeneuttisesti. Tuloksia on kuvattu vinjetoiden.
Havaintojen mukaan varhaiskasvatusyksiköissä ilmenee sekä hierarkkiselle organisaatiolle että yhteisöohjautuvalle organisaatiolle tyypillisiä toimintakäytänteitä. Yhteisöohjautuvuuteen liittyviä pääteemoja ovat rakenteet, johtaminen ja asiantuntijuus, käytänteet ja pedagogiikka. Yksiköiden toimintakulttuurissa ilmenee tutkimuksen tulosten perusteella viisi toimintakulttuuria kuvaavaa narratiivia, jotka liittyvät turvallisuuteen, päätöksentekoon, tiedonkulkuun, muutokseen ja suljetun ryhmän todellisuuteen. Näiden löydösten perusteella voidaan esittää varhaiskasvatusyksiköiden olevan matkalla kohti yhteisöohjautuvia toimintatapoja. Tutkielman tulosten ja johtopäätösten avulla voidaan kehittää yhteisöohjautuvuutta edelleen.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat itseohjautuvuutta ja yhteisöohjautuvuutta määrittelevät ja analysoivat aikaisemmat tutkimukset ja yhteisöohjautuvan organisaation periaatteita kuvaava tutkimuskirjallisuus. Yhteisöohjautuvuutta on lähestytty hierarkkisuuden ja ei-hierarkkisuuden, johtamisen ja päätöksenteon, ihmiskäsityksen, virallisen ja epävirallisen organisaation ja yhteisöohjautuvien käytänteiden kautta. Lisäksi teoreettinen viitekehys rakentuu varhaiskasvatuksen toimintaympäristöä ja varhaiskasvatuksen pedagogista johtajuutta kuvaavista näkökulmista ja tutkimuksista, organisaatiokulttuurin määrittelystä sekä valtaa ja päätöksentekoa varhaiskasvatuksessa analysoivista tutkimuksista.
Tutkimuksen kohteena on Etelä-Suomalaisen keskikokoisen kunnan kaksi varhaiskasvatusyksikköä, jotka kauden 2022–2023 aikana osallistuivat yhteisöohjautuvuutta kehittävään hankkeeseen pilottipäiväkoteina. Lapset ja perheet rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle. Tutkielmassa on käytetty laadullisen etnografisen tutkimuksen metodeja. Varhaiskasvatusyksiköiden arkea havainnoitiin useana aamupäivänä marraskuun 2022 ja tammikuun 2023 välillä. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysille tyypillistä teemoittelua hyödyntäen hermeneuttisesti. Tuloksia on kuvattu vinjetoiden.
Havaintojen mukaan varhaiskasvatusyksiköissä ilmenee sekä hierarkkiselle organisaatiolle että yhteisöohjautuvalle organisaatiolle tyypillisiä toimintakäytänteitä. Yhteisöohjautuvuuteen liittyviä pääteemoja ovat rakenteet, johtaminen ja asiantuntijuus, käytänteet ja pedagogiikka. Yksiköiden toimintakulttuurissa ilmenee tutkimuksen tulosten perusteella viisi toimintakulttuuria kuvaavaa narratiivia, jotka liittyvät turvallisuuteen, päätöksentekoon, tiedonkulkuun, muutokseen ja suljetun ryhmän todellisuuteen. Näiden löydösten perusteella voidaan esittää varhaiskasvatusyksiköiden olevan matkalla kohti yhteisöohjautuvia toimintatapoja. Tutkielman tulosten ja johtopäätösten avulla voidaan kehittää yhteisöohjautuvuutta edelleen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32049]