Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Mertala, Pekka (2020-01-01)
Mertala, Pekka (2020) Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologiaosaamisen tukeminen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Journal of Early Childhood Education Research Volume 9, Issue 1, 2020, pp. 6–31. https://jecer.org/laaja-alaisen-tieto-ja-viestintateknologiaosaamisen-tukeminen-varhaiskasvatuksessa-ja-esiopetuksessa/
© 2020 Pekka Mertala & Suomen Varhaiskasvatus ry. – Early Childhood Education Association Finland.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202002195832
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa esitellään laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisen malli varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen. Malli koostuu kolmesta orientaatioalueesta: oppimisteknologiasta, mediakasvatuksesta ja teknologiakasvatuksesta. Jokainen orientaatioalueista lähestyy tieto- ja viestintäteknologiaa eri näkökulmasta ja niistä muodostuvan kokonaisuuden tarkoituksena on tukea lasten toimijuutta suhteessa tieto- ja viestintäteknologiaan tässä ja nyt sekä tulevaisuussuuntautuneesti. Tieto- ja viestintäteknologia ymmärretään artikkelissa laitteita ja sovelluksia laajempana ilmiönä ja tarkastelun kohteeksi nostetaan myös siihen liittyvät kulttuuriset ja sosiaaliset ulottuvuudet. Esitetyt näkökulmat tukeutuvat vahvasti varhaiskasvatuksen pedagogisiin traditioihin ja ominaispiirteisiin, joista keskiössä on erityisesti holistisuus. Laaja-alaisen tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen tukemisen mallia havainnollistetaan päiväkodeissa toteutettujen projektien ja käytänteiden kautta. Teoreettiset avaukset ja konkreettiset menetelmät käyvät vuoropuhelua Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) sekä Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2016) linjausten kanssa läpi koko artikkelin.
Abstract
This paper presents a transversal model for supporting children’s ICT competence in early childhood education. Besides devices and software, ICT here also refers to cultural and social issues and practices around digital technologies. The model consists of three orientations; technology enhanced teaching and learning, media education, and technology education. Each of the orientations approaches ICT from a different perspective, and the purpose of the model is to support children’s agency in relation to ICT in comprehensive manner. Examples from projects carried out in kindergartens are presented to illustrate how the model can be implemented in practice. Theoretical insights and practical implications in relation to the Finnish national curriculum guidelines for early childhood (2018) and pre-primary education are discussed throughout the paper.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]