Digitaaliset pelit ja sovellukset lapsen kehityksen tukena
Huttunen, Kerttu (2021-03-25)
Huttunen, Kerttu (2021) Digitaaliset pelit ja sovellukset lapsen kehityksen tukena. Teoksessa: Laakso, Minna; Nylund, Annette; Kautto, Anna; Kanto, Laura; Tolonen, Anna-Kaisa (toim.) Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry:n julkaisuja 53, (ss. 76-92). Puheen ja kielen tutkimuksen päivät 25.-26.3.2021.
© Kerttu Huttunen ja Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys.
https://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021041510472
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Lähestyn tässä artikkelissa pelien ja sovellusten maailmaa lapsen sekä hänen oppimisensa ja kuntoutuksensa tarpeiden näkökulmasta. Käsittelen myös yleisellä tasolla hyvien oppimis- ja kuntoutuspelien piirteitä ja sitä, mitä asioita pelien ja sovellusten valinnassa olisi hyvä ottaa huomioon. Tutkimustieto oppimis- ja kuntoutussovellusten vaikuttavuudesta lapsen taitojen tukemisessa lisääntyy koko ajan. Sitä on tärkeä seurata ja käyttää kertynyttä tietoa hyväksi täydentämään omien kokemusten tuomaa näkemystä siitä, millainen peli tai sovellus sopisi kenellekin ja mihin tarkoitukseen. Pelejä ja sovelluksia syntyy, tulee käyttöön ja jää pois käytöstä niin huimassa tahdissa, etten nosta esille yksittäisten pelien tai sovellusten nimiä. Niistä saa hyvin tietoa blogeista ja erilaisilta kuntoutussovelluksiin keskittyviltä sosiaalisen median kanavilta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]