The autonomic cardiac nervous system and arrhythmogenesis : risk stratification in the foreseeable future
Huikuri, Heikki (2021-07-13)
Huikuri, H. The autonomic cardiac nervous system and arrhythmogenesis: risk stratification in the foreseeable future. Herzschr Elektrophys 32, 320–322 (2021). https://doi.org/10.1007/s00399-021-00777-0
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https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202201178803
Tiivistelmä
Abstract
Both experimental and clinical studies have shown that the autonomic nervous system plays an important role in arrhythmogenesis. Many methods describing cardiovascular autonomic regulation have been developed and tested for use as predictors of arrhythmic and other cardiovascular events. The majority of studies have focused on patients with known cardiac disease, such as prior myocardial infarction or congestive heart failure. All-cause mortality, as well as non-sudden and sudden cardiac death have been used as main endpoints. Sudden cardiac death has often been considered to be equivalent to arrhythmic cardiac arrest. Despite promising results in this field, markers of the autonomic nervous system are still not routinely used in clinical practice, mainly due to the fact that measurement of these markers does not result in evidence-based therapeutic implications. There is still a lack of randomized trials using autonomic markers as pre-defined variables in selecting patients for the studies, which would have yielded results that an intervention reduces the arrhythmic or other endpoint in those with abnormal or impaired autonomic regulation. Hence, at present, the possible use of autonomic assessment in predicting life-threatening arrhythmias is restricted to individual cases at the borders of intervention guidelines.
Zusammenfassung
Experimentelle wie auch klinische Studien zeigen, dass das vegetative Nervensystem eine wichtige Rolle in der Entstehung von Herzrhythmusstörungen spielt. Es wurden viele Verfahren zur Beschreibung der kardiovaskulären vegetativen Regulation entwickelt und als Prädiktoren arrhythmischer und anderer kardiovaskulärer Ereignisse getestet. Die Mehrzahl der Studien konzentriert sich auf Patienten mit bekannter Herzerkrankung, etwa mit vorausgegangenem Myokardinfarkt oder Herzinsuffizienz. Die Gesamtmortalität wie auch der nichtplötzliche und plötzliche Herztod wurden als primäre Endpunkte herangezogen. Der plötzliche Herztod wird häufig mit dem arrhythmischen Herzstillstand gleichgesetzt. Trotz vielversprechender Ergebnisse in diesem Bereich werden Marker des vegetativen Nervensystems weiterhin nicht routinemäßig in der klinischen Praxis verwendet, hauptsächlich weil die Erfassung dieser Marker keine evidenzbasierten therapeutischen Konsequenzen hat. Es fehlen immer noch randomisierte Studien mit Markern der autonomen Regulation als vordefinierte Variablen für die Auswahl von Studienteilnehmern, die zeigen würden, dass eine Intervention die arrhythmiebezogenen oder andere Endpunkte bei Patienten mit abweichender oder gestörter vegetativer Regulation senkt. Folglich beschränkt sich die mögliche Nutzung einer Beurteilung der autonomen Regulation, um lebensbedrohende Arrhythmien vorherzusagen, gegenwärtig auf Einzelfälle im Grenzbereich von Therapieleitlinien.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31934]