Itsesäätelytaidot ja kiinnittyminen opettajaopintojen käsityössä
Vastimo, Minna (2022-12-30)
Vastimo, M. (2022). Itsesäätelytaidot ja kiinnittyminen opettajaopintojen käsityössä. Ainedidaktiikka, 6(2), 24–51. https://doi.org/10.23988/ad.100642
© 2022 Ainedidaktiikka. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021527284
Tiivistelmä
Abstrakti
Oppimisen itsesäätelyn taidoilla on todettu olevan yhteys akateemisissa opinnoissa menestymiseen. Tämä käsityöopintojen aikana toteutettu kvantitatiivinen tutkimus käsittelee Oulun yliopiston luokanopettajaopiskelijoiden (N = 156) oppimisen itsesäätelytaitoja käsityöopintojen alkuvaiheessa. Tutkimusaineisto kerättiin Motivated Strategies for Learning Questionnaire -kyselyn (MSLQ; Pintrich, Smith & Garcia, 1993) avulla. Tutkimuksen mukaan opiskelijoiden itsesäätelytaidot eri oppimisstrategioiden käytössä olivat hyvällä tasolla, mikä ilmeni erityisesti ponnisteluiden säätelyssä ja avun hakemisessa. Opiskelijat, joilla oli hyvät oppimisen itsesäätelyn taidot, raportoivat myös korkeampaa kognitiivista kiinnittymistä käsityöopintoihin. Opintojaksolla suoriutumisella ja oppimisen itsesäätelytaidoilla oli yhteys myös opettajaopiskelijoiden käsityöharrastuneisuuden kanssa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]