Kirjavinkkaaminen ja neljäsluokkalaisten lukutottumukset
Niska, Marja (2014-01-17)
Niska, Marja
M. Niska
17.01.2014
© 2014 Marja Niska. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201401181052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201401181052
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee kirjavinkkaamista lukemaanhoukuttamismenetelmänä ja neljäsluokkalaisten lukutottumusten muuttajana. Tavoitteena oli tutkia, muuttuvatko neljäsluokkalaisten lukutottumukset kirjavinkkaamisen myötä. Huomiota kiinnitettiin myös sukupuolten välisiin eroihin sekä vastaajien suhtautumiseen kirjavinkkaamista kohtaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Mukaan valittiin Lukuinto -projektin kevään 2013 pilottikoulujen joukosta neljä koulua eri puolilta Suomea. Vastaajiksi valikoitiin koulujen neljänsien luokkien oppilaat.
Kirjavinkkaamista tutkitaan erityisesti markkinoinnin teorioiden, mutta myös kiinnostuksen heräämisen teorian kautta. Kirjavinkkaaminen voidaan nähdä lukemisen markkinointina ja sen tavoitteena on saada kuulijat ostamaan eli lukemaan kirja. Kiinnostuksen heräämisen teorian kautta tarkasteltuna kirjavinkkaaminen ohjaa lukemisen äärelle ja herättää kiinnostuksen kirjoja ja lukemista kohtaan. Aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia sekä avoimien vastausten osalta teemoittelua.
Kirjavinkkaaminen muuttaa neljäsluokkalaisten lukutottumuksia. Esimerkiksi lukutiheys sekä kuukauden aikana luettujen kirjojen yhteenlaskettu sivumäärä lisääntyivät. Luettujen kirjojan määrä ei kuitenkaan näytä kirjavinkkaamisen myötä muuttuvan. Sukupuolten välillä lukutottumukset muuttuvat osittain eri tavoin. Muun muassa 0-lukijoiden määrä tytöillä laskee kirjavinkkaamisen myötä, pojilla se lisääntyy. Kirjavinkkaamiseen suhtaudutaan positiivisesti. Poikien suhtautuminen kirjavinkkaamiseen on kuitenkin hieman tyttöjä negatiivisempaa.
Kirjavinkkausta voidaan pitää lukemisen markkinointina, mutta se toimii vain osalle kuulijoista ja on rajoittunut myymään ainoastaan vinkattuja kirjoja. Kirjavinkkaus herättää kiinnostusta lukemista kohtaan. Kirjavinkkaaminen näyttää toimivan jo entuudestaan lukevien kohdalla. 0-lukijoihin kirjavinkkaaminen ei vaikuta. Lukemaanhoukuttamismenetelmiä olisi käytettävä monipuolisesti, jotta erilaiset lapset ja nuoret intoutuisivat lukemaan. Kirjavinkkaaminen ei sulje pois muita menetelmiä. Esille nousseiden lukutottumusten muutosten pysyvyyden selvittämiseksi on tehtävä uusi tutkimus.
Kirjavinkkaamista tutkitaan erityisesti markkinoinnin teorioiden, mutta myös kiinnostuksen heräämisen teorian kautta. Kirjavinkkaaminen voidaan nähdä lukemisen markkinointina ja sen tavoitteena on saada kuulijat ostamaan eli lukemaan kirja. Kiinnostuksen heräämisen teorian kautta tarkasteltuna kirjavinkkaaminen ohjaa lukemisen äärelle ja herättää kiinnostuksen kirjoja ja lukemista kohtaan. Aineiston analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia sekä avoimien vastausten osalta teemoittelua.
Kirjavinkkaaminen muuttaa neljäsluokkalaisten lukutottumuksia. Esimerkiksi lukutiheys sekä kuukauden aikana luettujen kirjojen yhteenlaskettu sivumäärä lisääntyivät. Luettujen kirjojan määrä ei kuitenkaan näytä kirjavinkkaamisen myötä muuttuvan. Sukupuolten välillä lukutottumukset muuttuvat osittain eri tavoin. Muun muassa 0-lukijoiden määrä tytöillä laskee kirjavinkkaamisen myötä, pojilla se lisääntyy. Kirjavinkkaamiseen suhtaudutaan positiivisesti. Poikien suhtautuminen kirjavinkkaamiseen on kuitenkin hieman tyttöjä negatiivisempaa.
Kirjavinkkausta voidaan pitää lukemisen markkinointina, mutta se toimii vain osalle kuulijoista ja on rajoittunut myymään ainoastaan vinkattuja kirjoja. Kirjavinkkaus herättää kiinnostusta lukemista kohtaan. Kirjavinkkaaminen näyttää toimivan jo entuudestaan lukevien kohdalla. 0-lukijoihin kirjavinkkaaminen ei vaikuta. Lukemaanhoukuttamismenetelmiä olisi käytettävä monipuolisesti, jotta erilaiset lapset ja nuoret intoutuisivat lukemaan. Kirjavinkkaaminen ei sulje pois muita menetelmiä. Esille nousseiden lukutottumusten muutosten pysyvyyden selvittämiseksi on tehtävä uusi tutkimus.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]