Tabletit liikunnanopetuksessa : mahdollisuudet ja käyttö motoristen taitojen opettamisessa
Aspi, Osmo; Nitovuori, Veli-Pekka (2014-04-29)
Aspi, Osmo
Nitovuori, Veli-Pekka
O. Aspi; V.-P. Nitovuori
29.04.2014
© 2014 Osmo Aspi, Veli-Pekka Nitovuori. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201405011343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201405011343
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitimme tablettien käyttöä motoristen taitojen opettamisessa. Motorisella taidolla tarkoitetaan tavoitteellisia kognitiivisia toimintoja ja tahdonalaista lihastoimintaa yhdistävää suoritusta. Tutkimus on tarpeellinen niin lisääntyvän mobiililaitteiden opetuskäytön, muuttuvien perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden kuin aikaisemman tutkimustiedon vähyyden perusteella. Tavoitteenamme oli tutkia liikunnanopettajien tabletin käyttöä Fittsin & Possnerin (1967) määrittelemissä taidon oppimisen eri vaiheissa sekä opetustapahtuman ohjaamisessa, johon kuuluvat instruktio, näytöt ja palaute. Lisäksi selvitimme opettajien käsityksiä tablettien luomista mahdollisuuksista liikunnanopetuksessa.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa yhdistellään teoriasidonnaista ja aineistolähtöistä teemoittelua. Aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä konstruoidulla verkkokyselylomakkeella joulukuun 2013 ja tammikuun 2014 välisenä aikana. Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui kahdeksan peruskoulun ja lukion tabletteja opetuksessaan hyödyntävää liikunnanopettajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tablettia hyödynnetään vaihtelevasti kaikissa taidon oppimisen eri vaiheissa. Tablettia käytetään monipuolisesti eri taitosisältöjen opettamiseen niin ulko- kuin sisäliikuntaympäristöissä. Opetustapahtuman ohjaamisessa tabletti monipuolistaa instruktiota visuaalisten näyttöjen avulla ja joissakin tapauksissa korvaa opettajan antaman instruktion kokonaan. Palautteen osalta tablettia käytetään kohderyhmässä eniten välittömän, suorituksen laatuun liittyvän videopalautteen antajana. Osa liikunnanopettajista oli huomannut tabletin käytön motivoivan oppilaita liikuntatunnilla. Opettajien vastauksista löytyi myös tutkimusten mukaan liikuntamotivaatiota lisäävän tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston syntymistä tukevia käyttötapoja. Selvästi positiivisia käyttökokemuksia ilmeni jonkin verran, mutta negatiivissävytteisiä ei yhtään. Tabletti koettiin hyödylliseksi myös opettajan oman työn organisoinnissa. Tablettien sovelluksia ja ominaisuuksia käytetään monipuolisesti ja niiden kanssa käytetään eri lisälaitteita, kuten mediatoistimia. Tabletin koko potentiaalia ei oltu vielä ehditty hyödyntämään.
Tulosten perusteella tablettia käytetään jokaisessa taidon oppimisen eri vaiheessa. Tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimuksia tablettien eri ominaisuuksien, kuten videon, vaikutuksista taidon oppimiseen. Tutkimuksen mukaan tabletti tukee sellaisenaan koulun liikunnanopetusta.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, jossa yhdistellään teoriasidonnaista ja aineistolähtöistä teemoittelua. Aineisto kerättiin avoimista kysymyksistä konstruoidulla verkkokyselylomakkeella joulukuun 2013 ja tammikuun 2014 välisenä aikana. Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostui kahdeksan peruskoulun ja lukion tabletteja opetuksessaan hyödyntävää liikunnanopettajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tablettia hyödynnetään vaihtelevasti kaikissa taidon oppimisen eri vaiheissa. Tablettia käytetään monipuolisesti eri taitosisältöjen opettamiseen niin ulko- kuin sisäliikuntaympäristöissä. Opetustapahtuman ohjaamisessa tabletti monipuolistaa instruktiota visuaalisten näyttöjen avulla ja joissakin tapauksissa korvaa opettajan antaman instruktion kokonaan. Palautteen osalta tablettia käytetään kohderyhmässä eniten välittömän, suorituksen laatuun liittyvän videopalautteen antajana. Osa liikunnanopettajista oli huomannut tabletin käytön motivoivan oppilaita liikuntatunnilla. Opettajien vastauksista löytyi myös tutkimusten mukaan liikuntamotivaatiota lisäävän tehtäväsuuntautuneen motivaatioilmaston syntymistä tukevia käyttötapoja. Selvästi positiivisia käyttökokemuksia ilmeni jonkin verran, mutta negatiivissävytteisiä ei yhtään. Tabletti koettiin hyödylliseksi myös opettajan oman työn organisoinnissa. Tablettien sovelluksia ja ominaisuuksia käytetään monipuolisesti ja niiden kanssa käytetään eri lisälaitteita, kuten mediatoistimia. Tabletin koko potentiaalia ei oltu vielä ehditty hyödyntämään.
Tulosten perusteella tablettia käytetään jokaisessa taidon oppimisen eri vaiheessa. Tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimuksia tablettien eri ominaisuuksien, kuten videon, vaikutuksista taidon oppimiseen. Tutkimuksen mukaan tabletti tukee sellaisenaan koulun liikunnanopetusta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31650]