Moniammatillinen yhteistyö lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukena
Hakala, Heidi; Huttunen, Marika (2014-05-05)
Hakala, Heidi
Huttunen, Marika
H. Hakala; M. Huttunen
05.05.2014
© 2014 Heidi Hakala, Marika Huttunen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201405081357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201405081357
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää moniammatillisen tiimin jäsenten käsitysten kautta sitä, kuinka moniammatillinen yhteistyö mahdollistaa lapsen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen koulussa. Halusimme saada selville mitä vahvuuksia moniammatillisella yhteistyöllä on sekä tuoda ilmi myös yhteistyötä haittaavia tekijöitä. Tutkimuksemme sijoittuu laajemmin sosiokonstruktivistiselle tieteen kentälle.
Tutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jossa keskiössä ovat yksittäisten ihmisten käsitykset tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksemme kohdejoukkona toimi yhden koulun moniammatillinen tiimi, joka koostui 18 jäsenestä. Koulutustaustaltaan he edustivat neljää eri ammattiryhmää. Tutkimusaineistomme koostuu neljästä eri osasta. Ensimmäinen osa on tiimin kirjallinen toimintakertomus, toinen osa koostuu videoidusta ryhmähaastattelusta, kolmas kirjallisista ryhmätuotoksista ja neljäs osa yksilöhaastatteluista. Aineiston analyysissa käytimme fenomenografista analyysia eli muodostimme aineistosta kolme eri tason kuvauskategoriaa.
Tutkimuksemme osoittaa, että toimivan moniammatillisen yhteistyön kautta lapselle voidaan rakentaa eheä koulupäivä aina aamusta iltapäivään asti, lapsen parissa työskentelevien aikuisten oppilaantuntemus lapsesta paranee sekä yhteistyöstä syntyvä synergia tehostaa saatavilla olevien resurssien käyttöä. Moniammatillista yhteistyötä heikentävät yhteisen ajan puute sekä pirstaleinen tiedonsiirto. Myös toiminnan selkeyttämisessä ja organisoinnissa nähtiin parantamisen varaa. Suurimpana uhkana lasten hyvinvoinnin tukemiselle tiimin jäsenet kokivat ulkoapäin tulevat tekijät, jotka vaikuttivat tiimin pysyvyyteen ja siihen sitoutumiseen.
Tutkimuksemme on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä koulukulttuurimme on muutoksessa. Esimerkiksi inkluusio, lisääntynyt maahanmuutto ja kouluissa ilmenevä häiriökäyttäytyminen luovat paineita sekä opettajille että oppilaille. Moniammatillinen yhteistyö muutoinkin kuin pelkästään oppilashuollon tekemänä voisi olla yksi keino helpottaa opettajien työtaakkaa ja työn kuormittavuutta, mutta myös keino vastata oppilaiden moninaisiin tarpeisiin sekä kouluviihtyvyyden lisäämiseen. Moniammatillisen yhteistyön lisääminen voisi toimia kouluyhteisöissä oppilashuoltotyöryhmän rinnalla ongelmia ennalta ehkäisevänä tukitoimena.
Tutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus, jossa keskiössä ovat yksittäisten ihmisten käsitykset tutkittavasta aiheesta. Tutkimuksemme kohdejoukkona toimi yhden koulun moniammatillinen tiimi, joka koostui 18 jäsenestä. Koulutustaustaltaan he edustivat neljää eri ammattiryhmää. Tutkimusaineistomme koostuu neljästä eri osasta. Ensimmäinen osa on tiimin kirjallinen toimintakertomus, toinen osa koostuu videoidusta ryhmähaastattelusta, kolmas kirjallisista ryhmätuotoksista ja neljäs osa yksilöhaastatteluista. Aineiston analyysissa käytimme fenomenografista analyysia eli muodostimme aineistosta kolme eri tason kuvauskategoriaa.
Tutkimuksemme osoittaa, että toimivan moniammatillisen yhteistyön kautta lapselle voidaan rakentaa eheä koulupäivä aina aamusta iltapäivään asti, lapsen parissa työskentelevien aikuisten oppilaantuntemus lapsesta paranee sekä yhteistyöstä syntyvä synergia tehostaa saatavilla olevien resurssien käyttöä. Moniammatillista yhteistyötä heikentävät yhteisen ajan puute sekä pirstaleinen tiedonsiirto. Myös toiminnan selkeyttämisessä ja organisoinnissa nähtiin parantamisen varaa. Suurimpana uhkana lasten hyvinvoinnin tukemiselle tiimin jäsenet kokivat ulkoapäin tulevat tekijät, jotka vaikuttivat tiimin pysyvyyteen ja siihen sitoutumiseen.
Tutkimuksemme on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä, sillä koulukulttuurimme on muutoksessa. Esimerkiksi inkluusio, lisääntynyt maahanmuutto ja kouluissa ilmenevä häiriökäyttäytyminen luovat paineita sekä opettajille että oppilaille. Moniammatillinen yhteistyö muutoinkin kuin pelkästään oppilashuollon tekemänä voisi olla yksi keino helpottaa opettajien työtaakkaa ja työn kuormittavuutta, mutta myös keino vastata oppilaiden moninaisiin tarpeisiin sekä kouluviihtyvyyden lisäämiseen. Moniammatillisen yhteistyön lisääminen voisi toimia kouluyhteisöissä oppilashuoltotyöryhmän rinnalla ongelmia ennalta ehkäisevänä tukitoimena.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]