Oppilaiden kokemuksia ongelmalähtöisestä ympäristötiedon opiskelusta yhteisöllisessä oppimisessa iPadien avulla
Heikkilä, Anni; Karsikas, Annariikka (2014-05-15)
Heikkilä, Anni
Karsikas, Annariikka
A. Heikkilä; A. Karsikas
15.05.2014
© 2014 Anni Heikkilä, Annariikka Karsikas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201405161420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201405161420
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aiheena oli tutkia oppilaiden kokemuksia ongelmalähtöisestä ympäristötiedon opiskelusta yhteisöllisessä oppimisessa iPadien avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisena 5.-luokkalaiset oppilaat kokevat yhteisöllisen opiskelun, millä tavoin 5.-luokkalaiset oppilaat kokevat ongelmalähtöisen oppimisen rakenteen oppimisen kannalta hyödylliseksi, sekä miten iPadien käyttö tukee 5.-luokkalaisten yhteisöllistä oppimista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaus-, toiminta- ja interventiotutkimuksena. Tulokset muodostuivat osallistuvan havainnoinnin ja puolistrukturoidun haastattelun avulla kerätyistä tiedoista.
Tutkimusjoukko muodostui erään Oulun alueen koulun 5. luokasta, jossa oli kaksikymmentä oppilasta. Kaikki luokan oppilaat osallistuivat tutkimuksen toteutukseen. Tutkimus sisälsi yhteensä neljä oppituntia, jotka kestivät 45 minuuttia kerrallaan. Viimeisen oppitunnin jälkeen tutkijat haastattelivat viittä tutkimusjoukon oppilasta ja jokainen haastattelu kesti noin kymmenen minuuttia. Tutkimuksen keskeisin osa muodostui pidetyistä oppitunneista ja haastatteluista, jotka pidettiin helmikuussa 2014.
Tutkimustulosten mukaan yhteisöllinen oppiminen tehosti oppimista ja loi oppimistilanteen itsenäistä työskentelyä miellyttävämmäksi. Lisäksi yhteisöllinen oppiminen loi mahdollisuuksia keskustelulle sekä opetti työhön sitoutumista ja yhteisen päämäärän tavoittelua. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat ymmärsivät itsenäisen työskentelyn sekä yhteisöllisen oppimisen yhteensovittamisen merkityksen. Näiden oppimistapojen yhteensovittaminen vaati ryhmältä tasa-arvoista tehtävien jakoa sekä jokaisen ryhmänjäsenen henkilökohtaista vastuunkantoa yhteisestä tehtävästä. Henkilökohtainen vastuu nousi esille myös iPadien käytön yhteydessä ryhmätyöskentelyn aikana. Oppilaat kokivat iPadien käytön ideoita tuottavaksi, motivoivaksi sekä ryhmätyöskentelyä helpottavaksi ja nopeuttavaksi työskentelyvälineeksi.
Opetushallituksen laatiman valtakunnallisen opetussuunnitelman (2004, 16) mukaan fyysisen oppimisympäristön tulee tukea oppilaiden kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi. Koulun tulee antaa tilaisuuksia teknisten laitteiden hyödyntämiseen niin yksin kuin ryhmässäkin. Lisäksi opetusvälineet tulee järjestää siten, että ne mahdollistavat erilaisten opetusmenetelmien käytön.
Tutkimusjoukko muodostui erään Oulun alueen koulun 5. luokasta, jossa oli kaksikymmentä oppilasta. Kaikki luokan oppilaat osallistuivat tutkimuksen toteutukseen. Tutkimus sisälsi yhteensä neljä oppituntia, jotka kestivät 45 minuuttia kerrallaan. Viimeisen oppitunnin jälkeen tutkijat haastattelivat viittä tutkimusjoukon oppilasta ja jokainen haastattelu kesti noin kymmenen minuuttia. Tutkimuksen keskeisin osa muodostui pidetyistä oppitunneista ja haastatteluista, jotka pidettiin helmikuussa 2014.
Tutkimustulosten mukaan yhteisöllinen oppiminen tehosti oppimista ja loi oppimistilanteen itsenäistä työskentelyä miellyttävämmäksi. Lisäksi yhteisöllinen oppiminen loi mahdollisuuksia keskustelulle sekä opetti työhön sitoutumista ja yhteisen päämäärän tavoittelua. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat ymmärsivät itsenäisen työskentelyn sekä yhteisöllisen oppimisen yhteensovittamisen merkityksen. Näiden oppimistapojen yhteensovittaminen vaati ryhmältä tasa-arvoista tehtävien jakoa sekä jokaisen ryhmänjäsenen henkilökohtaista vastuunkantoa yhteisestä tehtävästä. Henkilökohtainen vastuu nousi esille myös iPadien käytön yhteydessä ryhmätyöskentelyn aikana. Oppilaat kokivat iPadien käytön ideoita tuottavaksi, motivoivaksi sekä ryhmätyöskentelyä helpottavaksi ja nopeuttavaksi työskentelyvälineeksi.
Opetushallituksen laatiman valtakunnallisen opetussuunnitelman (2004, 16) mukaan fyysisen oppimisympäristön tulee tukea oppilaiden kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi. Koulun tulee antaa tilaisuuksia teknisten laitteiden hyödyntämiseen niin yksin kuin ryhmässäkin. Lisäksi opetusvälineet tulee järjestää siten, että ne mahdollistavat erilaisten opetusmenetelmien käytön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]