Päiväkodin toimintakulttuurin yhteys lasten äänihäiriöihin
Ansamaa, Laura (2014-10-01)
Ansamaa, Laura
L. Ansamaa
01.10.2014
© 2014 Laura Ansamaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201410021908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201410021908
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko päiväkoti-ikäisillä lapsilla esiintyy äänihäiriöitä vanhempien arvion mukaan. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia toimintakulttuureita eri päiväkotiryhmissä on ja tarkastella, onko toimintakulttuuri yhteydessä lasten äänihäiriöiden esiintyvyyteen.
Tutkimukseen osallistui 74 lasta ja 25 päiväkodin työntekijää seitsemästä satunnaisotannalla valitusta Oulun kaupungin päiväkodista. Lapset olivat iältään 3–6-vuotiaita, mediaani-iän ollessa 4,3 vuotta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Vanhemmat vastasivat lapsia koskevaan Pediatric Voice Handicap Index -kyselyn suomennettuun versioon. Kysely sisälsi 23 lapsen ääntä koskevaa väittämää, jotka käsittelivät äänihäiriön toiminnallista, fyysistä ja emotionaalista osa-aluetta. Työntekijät vastasivat lyhennettyyn versioon Clinical Staff Questionnaire -kyselystä. Kysely sisälsi 29 toimintakulttuuriin ja tiimityöskentelyyn liittyvää väittämää.
Tutkimus osoitti, että vain kolmella (4 %) tutkimukseen osallistuneista päiväkoti-ikäisistä lapsista esiintyi lieviä tai kohtalaisia äänihäiriöitä. Ääniongelmia esiintyi eniten toiminnallisella osa-alueella. Yleisesti päiväkodeissa vallitsi normaali tai hyvä toimintakulttuuri. Päiväkodin työntekijät arvostivat toisiaan ja heillä oli hyvät ongelmanratkaisutaidot. Useassa ryhmässä tyytyväisyyttä laski palautteen ja työnsisällön ongelmat sekä yhteistyön ja kommunikoinnin osa-alue.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että päiväkodin toimintakulttuurilla ei ollut yhteyttä lasten äänihäiriöiden esiintyvyyteen. Tämän työn havainnot olivat samansuuntaisia muiden lasten äänihäiriöitä tai päiväkotien toimintakulttuuria koskevien tutkimustulosten kanssa. Tutkimus toi kuitenkin uuden näkökulman, sillä näiden kahden osa-alueen yhteyttä ei ole tarkasteltu aiemmin.
Tutkimukseen osallistui 74 lasta ja 25 päiväkodin työntekijää seitsemästä satunnaisotannalla valitusta Oulun kaupungin päiväkodista. Lapset olivat iältään 3–6-vuotiaita, mediaani-iän ollessa 4,3 vuotta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena. Vanhemmat vastasivat lapsia koskevaan Pediatric Voice Handicap Index -kyselyn suomennettuun versioon. Kysely sisälsi 23 lapsen ääntä koskevaa väittämää, jotka käsittelivät äänihäiriön toiminnallista, fyysistä ja emotionaalista osa-aluetta. Työntekijät vastasivat lyhennettyyn versioon Clinical Staff Questionnaire -kyselystä. Kysely sisälsi 29 toimintakulttuuriin ja tiimityöskentelyyn liittyvää väittämää.
Tutkimus osoitti, että vain kolmella (4 %) tutkimukseen osallistuneista päiväkoti-ikäisistä lapsista esiintyi lieviä tai kohtalaisia äänihäiriöitä. Ääniongelmia esiintyi eniten toiminnallisella osa-alueella. Yleisesti päiväkodeissa vallitsi normaali tai hyvä toimintakulttuuri. Päiväkodin työntekijät arvostivat toisiaan ja heillä oli hyvät ongelmanratkaisutaidot. Useassa ryhmässä tyytyväisyyttä laski palautteen ja työnsisällön ongelmat sekä yhteistyön ja kommunikoinnin osa-alue.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että päiväkodin toimintakulttuurilla ei ollut yhteyttä lasten äänihäiriöiden esiintyvyyteen. Tämän työn havainnot olivat samansuuntaisia muiden lasten äänihäiriöitä tai päiväkotien toimintakulttuuria koskevien tutkimustulosten kanssa. Tutkimus toi kuitenkin uuden näkökulman, sillä näiden kahden osa-alueen yhteyttä ei ole tarkasteltu aiemmin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31936]