Vetovoimainen kaupungin keskusta : yrittäjien näkemys vetovoimaisesta ostospaikasta
Koistinen, Vili (2014-10-15)
Koistinen, Vili
V. Koistinen
15.10.2014
© 2014 Vili Koistinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201410281951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201410281951
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kaupungin keskustan vetovoimaisuuden käsitettä yrittäjän näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä kaupungin keskustan vetovoimaisuus muodostuu liiketoiminnan toimipaikkana yrittäjän perspektiivistä katsottuna. Tutkimus pyrkii tarjoamaan empiirisen tutkimuksen pohjalta konkreettisia kehitysehdotuksia Oulun kaupungin keskustan vetovoimaisuuden parantamiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Oulun ydinkeskustassa toimivien yritysten toimitusjohtajia ja yrittäjiä käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat ryhmiteltiin kolmeen eri kategoriaan: shoppailumaailman yrittäjiin, palvelumaailman yrittäjiin sekä ravintola- ja kahvilamaailman yrittäjiin.
Kaupungin keskustan vetovoimaisuus yrittäjän näkökulmasta muodostuu vetovoimaisuustekijöistä, jotka voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan. Ensimmäisenä ovat markkinavetovoimaisuustekijät, jotka vaikuttavat siihen, millaisena ostospaikkana niin yrittäjät kuin kuluttajatkin kokevat kaupungin keskustan. Näitä tekijöitä ovat business mix, brändi-identiteetti, liikenneyhteydet sekä yleinen viihtyvyys ja siisteys. Toisessa kategoriassa ovat infrastruktuurivetovoimaisuustekijät, jotka ovat nimensä mukaisesti vahvasti kytköksissä kaupungin keskustan infrastruktuuriin. Infrastruktuuritekijöitä ovat vuokrataso, etäisyydet sekä kaavoitukset. Nämä vaikuttavat suoraan yrittäjään ja heidän kokemaansa vetovoimaan perustaa liike juuri kaupungin keskustaan.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla Oulun ydinkeskustassa toimivien yritysten toimitusjohtajia ja yrittäjiä käyttäen puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat ryhmiteltiin kolmeen eri kategoriaan: shoppailumaailman yrittäjiin, palvelumaailman yrittäjiin sekä ravintola- ja kahvilamaailman yrittäjiin.
Kaupungin keskustan vetovoimaisuus yrittäjän näkökulmasta muodostuu vetovoimaisuustekijöistä, jotka voidaan jakaa kahteen eri kategoriaan. Ensimmäisenä ovat markkinavetovoimaisuustekijät, jotka vaikuttavat siihen, millaisena ostospaikkana niin yrittäjät kuin kuluttajatkin kokevat kaupungin keskustan. Näitä tekijöitä ovat business mix, brändi-identiteetti, liikenneyhteydet sekä yleinen viihtyvyys ja siisteys. Toisessa kategoriassa ovat infrastruktuurivetovoimaisuustekijät, jotka ovat nimensä mukaisesti vahvasti kytköksissä kaupungin keskustan infrastruktuuriin. Infrastruktuuritekijöitä ovat vuokrataso, etäisyydet sekä kaavoitukset. Nämä vaikuttavat suoraan yrittäjään ja heidän kokemaansa vetovoimaan perustaa liike juuri kaupungin keskustaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]