Konsepti- ja skeemapohjaisten menetelmien käyttö matematiikan sanallisten tehtävien opetuksessa
Väänänen, Lassi (2014-11-03)
Väänänen, Lassi
L. Väänänen
03.11.2014
© 2014 Lassi Väänänen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201411051960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201411051960
Tiivistelmä
Matematiikka antaa välineet mallintaa todellisen maailman tapahtumia ja ratkaista siihen liittyviä ongelmia, ja mikä on eräs suurimmista syistä sen merkittävään rooliin koulujen opetussuunnitelmissa. Tämän näkökulman esille tuomisessa erityisesti sanalliset tehtävät ovat tärkeässä osassa, mutta ne koetaan usein vaikeasti ymmärrettäviksi ja haastaviksi, sillä matemaattinen ongelmanratkaisu vaatii erilaisten ratkaisustrategioiden käyttöä uudenlaisissa tilanteissa. Konsepti- ja skeemapohjaiset ongelmanratkaisumenetelmät pyrkivät ratkaisemaan tämän epäkohdan hyödyntämällä ongelmien mallintamisessa erilaisia diagrammeja ja niiden ratkaisussa valmiiksi opeteltuja ongelmanratkaisustrategioita, joiden tarkoitus on ohjata oppilaita toimimaan analyyttisemmin ongelmia ratkaistaessa, havaita paremmin ongelmissa esiintyvät matemaattiset suhteet ja huomata paremmin tehtävien väliset rakenteelliset yhtäläisyydet. Opinnäytetyössä tarkastellaan tällaisia opetusmenetelmiä koskevia tutkimuksia, näiden menetelmien välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja sekä niiden mahdollisia etuja ja haittoja verrattuna tavanomaiseen kouluopetukseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]