Symbolisten laskinten käyttö lukion matematiikan opetuksessa
Kangas, Jouni (2014-06-03)
Kangas, Jouni
J. Kangas
03.06.2014
© 2014 Jouni Kangas. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504021285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201504021285
Tiivistelmä
Pro Gradu Symbolisten laskinten käyttö lukion matematiikan opetuksessa käsittelee kolmen teoreettisen viitekehyksen ja niitä hyödyntäen tehdyn tutkimuksen avulla symboliseen laskentaan kykenevien laskinlaitteiden käyttöä matematiikan opetuksessa. Suomalaisessa koulujärjestelmässä nämä laskimet ovat ominaisuuksiensa perusteella hyödyllisimmät lukion matematiikan laajan oppimäärän kursseilla.
Tutkielma käy läpi laajan kirjallisuusaineiston aiheesta, johon sisältyvät esimerkiksi useiden aikakausjulkaisujen, kuten Educational Studies on Mathematics, Technology, Knowledge and Learning, sekä ZDM — The International Journal on Mathematics Education, aiheeseen liittyvät artikkelit.
Tutkielmassa esitellään kaksi toisiaan täydentävää ranskalaisten kehittämää teoreettista viitekehystä laskimen integroimiselle opetukseen. Ensimmäinen on teknologiapainotteinen instrumentaalinen lähestymistapa, ja toinen instituutioympäristöön keskittyvä antropologinen lähestymistapa. Näitä teoreettisia viitekehyksiä, ja niiden perusteella tehtyä tutkimusta täydennetään australialaisten tutkijoiden kehittämällä taksonomialla, pedagogisella kartalla, jonka avulla voidaan tutkia opettajan opetuksessaan käyttämän teknologisen laitteen funktionaalisten ominaisuuksien tarjoamia pedagogisia mahdollisuuksia, sekä sitä hyödyntäen tehdyllä opetuspainotteisella tutkimuksella.
Tutkielmassa pyritään löytämään näiden tutkimusten avulla vastaus kysymykseen: miten symbolisia laskimia hyödyntäessä tulisi matematiikkaa opettaa? Tutkielmassa esitetään opetuksen osa-alueita, joihin symbolisten laskinten käyttöönotto voi vaikuttaa ja lopuksi pyritään esittämään suomalaista lukio-opetusta määrittävien tekijöiden avulla, kuinka opettajan tulisi symboliseen laskimeen tutustua, jotta opetuksessa laskin saisi oikean, opettajan opetustyyliin sopivan roolin.
Tutkielma käy läpi laajan kirjallisuusaineiston aiheesta, johon sisältyvät esimerkiksi useiden aikakausjulkaisujen, kuten Educational Studies on Mathematics, Technology, Knowledge and Learning, sekä ZDM — The International Journal on Mathematics Education, aiheeseen liittyvät artikkelit.
Tutkielmassa esitellään kaksi toisiaan täydentävää ranskalaisten kehittämää teoreettista viitekehystä laskimen integroimiselle opetukseen. Ensimmäinen on teknologiapainotteinen instrumentaalinen lähestymistapa, ja toinen instituutioympäristöön keskittyvä antropologinen lähestymistapa. Näitä teoreettisia viitekehyksiä, ja niiden perusteella tehtyä tutkimusta täydennetään australialaisten tutkijoiden kehittämällä taksonomialla, pedagogisella kartalla, jonka avulla voidaan tutkia opettajan opetuksessaan käyttämän teknologisen laitteen funktionaalisten ominaisuuksien tarjoamia pedagogisia mahdollisuuksia, sekä sitä hyödyntäen tehdyllä opetuspainotteisella tutkimuksella.
Tutkielmassa pyritään löytämään näiden tutkimusten avulla vastaus kysymykseen: miten symbolisia laskimia hyödyntäessä tulisi matematiikkaa opettaa? Tutkielmassa esitetään opetuksen osa-alueita, joihin symbolisten laskinten käyttöönotto voi vaikuttaa ja lopuksi pyritään esittämään suomalaista lukio-opetusta määrittävien tekijöiden avulla, kuinka opettajan tulisi symboliseen laskimeen tutustua, jotta opetuksessa laskin saisi oikean, opettajan opetustyyliin sopivan roolin.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]