Maasto-opetus osana biologian ja maantieteen aineopetusta : tarkastelussa Oulun seudun koulut
Savolainen, Anni (2015-12-02)
Savolainen, Anni
A. Savolainen
02.12.2015
© 2015 Anni Savolainen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201512082281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201512082281
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on käsitellä maasto-opetusta osana maantieteen ja biologian aineopetusta yläkouluissa ja lukioissa. Maasto-opetuksella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kaikkea luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaa opetusta. Maasto-opetuksen tärkeyttä opetuksessa käsitellään ympäristökasvatuksen ja tutkivanoppimisen teoreettisen näkökulman kautta sekä opetussuunnitelmien painottamien monipuolisten oppimisympäristöjen kautta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opettajat suhtautuvat maasto-opetuksen järjestämiseen ja paljonko he sitä järjestävät aineenopetuksessaan. Lisäksi tutkimus pyrkii selvittämään maasto-opetuksen järjestämiseen vaikuttavia tekijöitä ja maasto-opetuskohteita, joita opettajat käyttävät.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella Oulun seudun aineenopettajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn tuli vastauksia 22 kappaletta. Vastaajat olivat pääosin vakituisessa työsuhteessa ja he olivat käyttäneet maasto-opetusta opetusmenetelmänä. Valtaosa vastanneista oli käyttänyt maasto-opetusta molempien opettavien aineiden opetuksessa. Lisäksi tutkielmaa varten teemahaastateltiin kolmea henkilöä kahdesta eri Oulun kaupungin toimipisteestä. He ovat osallistuneet maasto-opetuksen kehittämiseen omilla toimialoillaan.
Tutkimuksen perusteella opettajat tiedostavat maasto-opetuksen hyödyt. Maasto-opetuksen järjestämisen helppous jakoi mielipiteitä, mutta jokainen vastaajista pystyi nimeämään sen järjestämiseen liittyviä haasteita. Haasteista korostuivat turvallisuuden takaaminen oppilaille, liikkuminen sopiviin kohteisiin ja aika. Tutkimuksen perusteella järjestettyjen maasto-opetuskertojen määrä on kokonaistuntimäärään vähäinen. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) painottaa edellistä enemmän maasto-opetusta. Haastatellut toimitahot ovat huomanneet tämän ja erilaisia projekteja maasto-opetuksen lisäämiseen ja helpommin lähestyttävämmäksi saamisen on käynnissä. Näistä merkittävimpiä ovat materiaalinpankkien lisääminen.
Aineisto kerättiin kyselytutkimuksella Oulun seudun aineenopettajilta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn tuli vastauksia 22 kappaletta. Vastaajat olivat pääosin vakituisessa työsuhteessa ja he olivat käyttäneet maasto-opetusta opetusmenetelmänä. Valtaosa vastanneista oli käyttänyt maasto-opetusta molempien opettavien aineiden opetuksessa. Lisäksi tutkielmaa varten teemahaastateltiin kolmea henkilöä kahdesta eri Oulun kaupungin toimipisteestä. He ovat osallistuneet maasto-opetuksen kehittämiseen omilla toimialoillaan.
Tutkimuksen perusteella opettajat tiedostavat maasto-opetuksen hyödyt. Maasto-opetuksen järjestämisen helppous jakoi mielipiteitä, mutta jokainen vastaajista pystyi nimeämään sen järjestämiseen liittyviä haasteita. Haasteista korostuivat turvallisuuden takaaminen oppilaille, liikkuminen sopiviin kohteisiin ja aika. Tutkimuksen perusteella järjestettyjen maasto-opetuskertojen määrä on kokonaistuntimäärään vähäinen. Uusi perusopetuksen opetussuunnitelma (2014) painottaa edellistä enemmän maasto-opetusta. Haastatellut toimitahot ovat huomanneet tämän ja erilaisia projekteja maasto-opetuksen lisäämiseen ja helpommin lähestyttävämmäksi saamisen on käynnissä. Näistä merkittävimpiä ovat materiaalinpankkien lisääminen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]