Koulun liikunta lasten liikunnallisen elämäntavan rakentajana
Mattila, Kari (2016-05-10)
Mattila, Kari
K. Mattila
10.05.2016
© 2016 Kari Mattila. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605261985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201605261985
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdyttiin siihen, kuinka fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä koulupäivään sekä siihen, miten koulun liikunnan avulla voidaan edistää liikunnallisen elämäntavan kehittymistä. Tutkimus tehtiin systemaattisen kirjallisuuskatsauksen keinoin, jonka kautta tuotiin esille tutkimuskysymysten kannalta keskeisiä teorioita ja tutkimustuloksia ja niistä esitettiin kokoavia johtopäätöksiä.
Tutkimuksessa avattiin fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan käsitteitä sekä tehtiin ero koulun liikunnan ja koululiikunnan välille. Tutkimuksessa koottiin yhteen niitä keinoja, joilla koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä sekä niitä asioita, mitkä vaikuttavat liikunnallisen elämäntavan syntymiseen ja sen jatkumiseen läpi elämän.
Kouluilla on useita eri mahdollisuuksia lisätä koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden määrää, mutta se vaatii koulupäivän rakenteen muuttamista sekä opettajien aktiivista panostamista liikunnallisen toimintakulttuurin synnyttämiseksi. Fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä koulupäivään panostamalla ja uudistamalla liikuntatunteja, välitunteja, oppitunteja, liikuntakerhoja ja liikuntapäiviä sekä kannustamalla oppilaita kulkemaan koulumatkat fyysisesti aktiivisella tavalla. Niin opettajien kuin oppilaidenkin tulee tottua uusiin toimintamalleihin, mikä saattaa viedä aikaa.
Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen on keskeinen liikuntakasvatuksen tavoite. Koulujen tulisi pyrkiä tarjoamaan lapsille positiivisia liikuntakokemuksia sekä tarvittavat tiedot ja taidot, jotta liikunnallisen elämäntavan omaksuminen on mahdollista. Tutkimusten mukaan liikunnallisen elämäntavan perusta luodaan jo varhain lapsuudessa. Tutkimuksia lapsuuden liikunnan ja aikuisiän liikunnallisuuden välisestä yhteydestä on kuitenkin hyvin vähän. Olemassa olevien tutkimusten kautta on onnistuttu löytämään muutamia seikkoja, jotka ennustavat liikunnallista elämäntapaa. Näitä seikkoja ovat viihtyminen sekä onnistumisen ja pätevyyden kokemukset liikunnan parissa, opettajan positiivinen suhtautuminen ja kannustus sekä se, että liikunta on lapsesta hauskaa ja tuottaa iloa sekä elämyksiä.
Tutkimuksessa avattiin fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan käsitteitä sekä tehtiin ero koulun liikunnan ja koululiikunnan välille. Tutkimuksessa koottiin yhteen niitä keinoja, joilla koulupäivän aikaista fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä sekä niitä asioita, mitkä vaikuttavat liikunnallisen elämäntavan syntymiseen ja sen jatkumiseen läpi elämän.
Kouluilla on useita eri mahdollisuuksia lisätä koulupäivän aikaisen fyysisen aktiivisuuden määrää, mutta se vaatii koulupäivän rakenteen muuttamista sekä opettajien aktiivista panostamista liikunnallisen toimintakulttuurin synnyttämiseksi. Fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä koulupäivään panostamalla ja uudistamalla liikuntatunteja, välitunteja, oppitunteja, liikuntakerhoja ja liikuntapäiviä sekä kannustamalla oppilaita kulkemaan koulumatkat fyysisesti aktiivisella tavalla. Niin opettajien kuin oppilaidenkin tulee tottua uusiin toimintamalleihin, mikä saattaa viedä aikaa.
Liikunnalliseen elämäntapaan kasvattaminen on keskeinen liikuntakasvatuksen tavoite. Koulujen tulisi pyrkiä tarjoamaan lapsille positiivisia liikuntakokemuksia sekä tarvittavat tiedot ja taidot, jotta liikunnallisen elämäntavan omaksuminen on mahdollista. Tutkimusten mukaan liikunnallisen elämäntavan perusta luodaan jo varhain lapsuudessa. Tutkimuksia lapsuuden liikunnan ja aikuisiän liikunnallisuuden välisestä yhteydestä on kuitenkin hyvin vähän. Olemassa olevien tutkimusten kautta on onnistuttu löytämään muutamia seikkoja, jotka ennustavat liikunnallista elämäntapaa. Näitä seikkoja ovat viihtyminen sekä onnistumisen ja pätevyyden kokemukset liikunnan parissa, opettajan positiivinen suhtautuminen ja kannustus sekä se, että liikunta on lapsesta hauskaa ja tuottaa iloa sekä elämyksiä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]