Lähelle lasta : lapsen ja aikuisen välinen vuorovaikutus päiväkodissa
Rahja, Karoliina (2016-05-30)
Rahja, Karoliina
K. Rahja
30.05.2016
© 2016 Karoliina Rahja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606072461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201606072461
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata tutkimuskirjallisuuden pohjalta lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta päiväkodissa. Tähän pyritään varhaiskasvatusta ohjaavien asiakirjojen ja lainsäädännön kautta, myös lasten ääntä huomioiden, kuvaamalla aikuisen roolia ja tehtäviä vuorovaikutuksen osapuolena, sekä kuvaamalla tutkimuskirjallisuuden kautta vuorovaikutuksen olemusta, piirteitä ja aikuisen toimintamahdollisuuksia. Tutkimus toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineiston muodosti neljä väitöskirjaa ja yksi tutkimushanke vuosilta 2007–2009.
Tutkimuksen tuloksista keskeisimpiä on päiväkodin vuorovaikutuksen monimuotoisuus. Arjen kasvatustilanteet ovat eläviä ja hetkessä muuttuvia, ja vuorovaikutuksen eri astelemissa liikutaan monella keskustelun ja kommunikoinnin tasolla yhtä aikaa ja nopeasti positioita vaihdellen. Kiinnittämällä huomio päiväkotiarkeen sosiaalisena kenttänä voidaan huomata, kuinka tärkeässä osassa kasvattaja on lapsen kehityksen, kasvun ja oppimisen tukemisessa, niin aktiivisen suorasti kuin epäsuorastikin vaikuttamalla toimintaympäristön ja ilmapiirin laatuun sekä lasten keskinäisiin vertaissuhteisiin. Muutamia tärkeitä lapsen kohtaamisen keinoja ovat muun muassa aktiivinen läsnäolo, lapsen aito kuuleminen sekä sanattoman viestinnän merkityksen huomioiminen.
Lapsen kuuleminen ja kohtaaminen on tärkeää varhaiskasvatuksen suunnittelun, toiminnan ja lapsen hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta. Vuorovaikutuksen hedelmällisistä puolista ja keinoista on hyvä olla tietoinen, sillä niihin keskittymällä voidaan vaikuttaa monenlaiseen muutokseen lapsen parhaaksi — ja olla matkalla lähemmäksi lasta.
Tutkimuksen tuloksista keskeisimpiä on päiväkodin vuorovaikutuksen monimuotoisuus. Arjen kasvatustilanteet ovat eläviä ja hetkessä muuttuvia, ja vuorovaikutuksen eri astelemissa liikutaan monella keskustelun ja kommunikoinnin tasolla yhtä aikaa ja nopeasti positioita vaihdellen. Kiinnittämällä huomio päiväkotiarkeen sosiaalisena kenttänä voidaan huomata, kuinka tärkeässä osassa kasvattaja on lapsen kehityksen, kasvun ja oppimisen tukemisessa, niin aktiivisen suorasti kuin epäsuorastikin vaikuttamalla toimintaympäristön ja ilmapiirin laatuun sekä lasten keskinäisiin vertaissuhteisiin. Muutamia tärkeitä lapsen kohtaamisen keinoja ovat muun muassa aktiivinen läsnäolo, lapsen aito kuuleminen sekä sanattoman viestinnän merkityksen huomioiminen.
Lapsen kuuleminen ja kohtaaminen on tärkeää varhaiskasvatuksen suunnittelun, toiminnan ja lapsen hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta. Vuorovaikutuksen hedelmällisistä puolista ja keinoista on hyvä olla tietoinen, sillä niihin keskittymällä voidaan vaikuttaa monenlaiseen muutokseen lapsen parhaaksi — ja olla matkalla lähemmäksi lasta.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]