Ohjelmoinnin opetus peruskoulun 5.–6. luokilla ja ohjelmoinnillisen ajattelun vaikutukset yli oppiainerajojen
Torssonen, Taru (2017-11-20)
Torssonen, Taru
T. Torssonen
20.11.2017
© 2017 Taru Torssonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711283183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201711283183
Tiivistelmä
Syksyllä 2016 astui voimaan uusi perusopetuksen opetussuunnitelma, jonka myötä ohjelmoinnin opetus kirjattiin osaksi suomalaista peruskoulun matematiikan opetusta. Vaikka sisällöt ovat opetussuunnitelmassa matematiikan alla, on niitä tarkoitus integroida myös muihin oppiaineisiin, kuten liikuntaan ja käsitöihin. Tutkimuksen tavoitteena oli tutustua ohjelmoinnin opetukseen ja ohjelmoinnillisen ajattelun merkitykseen osana oppilaan monilukutaitoa ja tieto- ja viestintäteknistä osaamista aiempaa tutkimuskirjallisuutta hyödyntäen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ohjelmoinnin opetukseen liitetään algoritmisen ajattelun, eli ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen. Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoittelulla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia oppilaan ajattelutaitoihin. Sen avulla voidaan harjoittaa ongelmanratkaisutaitoja, joissa ongelma pilkotaan osiin ja pystytään siten ratkaisemaan jopa omaa taitotasoa vaikeampia tehtäviä. Kun tekniikka on opittu hyvin, sitä on osattu soveltaa myös muiden oppiaineiden sisältöihin. Ohjelmoinnin opettamiseen on suunniteltu useita erilaisia sovelluksia ja ympäristöjä, joiden käytössä on hyvä huomioida ikätasot ja se ettei niitä käytetä vain itseisarvona, vaan niille on olemassa oppitunnin kannalta jokin pedagoginen merkitys.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ohjelmoinnin opetukseen liitetään algoritmisen ajattelun, eli ongelmanratkaisutaitojen kehittäminen. Ohjelmoinnillisen ajattelun harjoittelulla on havaittu olevan positiivisia vaikutuksia oppilaan ajattelutaitoihin. Sen avulla voidaan harjoittaa ongelmanratkaisutaitoja, joissa ongelma pilkotaan osiin ja pystytään siten ratkaisemaan jopa omaa taitotasoa vaikeampia tehtäviä. Kun tekniikka on opittu hyvin, sitä on osattu soveltaa myös muiden oppiaineiden sisältöihin. Ohjelmoinnin opettamiseen on suunniteltu useita erilaisia sovelluksia ja ympäristöjä, joiden käytössä on hyvä huomioida ikätasot ja se ettei niitä käytetä vain itseisarvona, vaan niille on olemassa oppitunnin kannalta jokin pedagoginen merkitys.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]