Lapsen suru ja surun ilmentyminen lastenkirjallisuuden kuvissa
Melvaskoski, Anne-Leena; Sieppi, Sallariina (2018-05-09)
Melvaskoski, Anne-Leena
Sieppi, Sallariina
A.-L. Melvaskoski; S. Sieppi
09.05.2018
© 2018 Anne-Leena Melvaskoski, Sallariina Sieppi. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201805312088
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lapsille suunnatuissa kuvakirjoissa kuvataan surua sekä miten lapsen surun ja ikävän käsittelyä ilmennetään. Tutkimus toteutettiin laadullisena, yleiseen kuva-analyysiin ja semioottiseen kuva-analyysiin pohjautuvana tutkimuksena. Omalla tulkinnalla oli suuri vaikutus tutkimustuloksiin, mutta tulkinta kuvista perusteltiin valittujen metodologisten lähtökohtien kautta.
Kuoleman ja surun kohtaaminen voivat kuulua hyvinkin pienen lapsen elämään. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa työkaluja ja valmiuksia kohdata sureva lapsi. Tutkimus antaa tietoa lapsen kehitysvaiheista ja kuoleman ymmärtämisen tasosta. Tarkoituksena on kerätä tietoa, kuinka lasta voidaan auttaa surutyössä kuvakirjojen avulla.
Tutkimusaineistona olivat kuolemasta ja surusta kertovat lastenkirjallisuuden kuvakirjat, joissa menetys kohdistuu perhepiiriin. Aineistoksi valikoitui kuudesta eri teoksesta kymmenen eri kuvaa, joita analysoitiin. Tulkinnan pohjaksi luotiin taulukko, johon listattiin seitsemän eri kategoriaa, joiden kautta kuvia analysoitiin. Kategoriat olivat tunteiden purkaus, fyysinen kontakti, kasvon ilmeet, kehonkieli, luonto, esineet ja yksinolo. Kuvat tulkittiin yksitellen ja taulukkoon laitettiin merkintä niiden kategorioiden kohdalle, jotka kuvasta oli selvästi havaittavissa.
Teoreettisina lähtökohtina olivat lapsen psykologinen kehitys Piaget’n, Freudin ja Eriksonin kehitysteorioiden näkökulmista. Lapsen psykologisen kehityksen lisäksi tutkimusta pohjustettiin leikin, satujen ja kuvakirjojen merkityksellä lapsen elämässä sekä millä tavoin kuvakirjat voivat olla surutyön tukena. Tutkimuksessa käsiteltiin myös traumaattisen kriisin teoriaa lapsen surun taustalla, lapsen kuolemakäsitystä ja surun symboliikkaa.
Tutkimustuloksissa näkyi, että monesti surua kuvataan juuri henkilöiden ilmeiden ja eleiden kautta. Kuvissa näkyi erilaisia tunteiden purkauksia. Kuvissa näkyi myös, miten kukin henkilö oman surunsa kokee — haluaako hän olla yksin vai kontaktissa muiden kanssa. Kehonkieli kertoi paljon, oliko henkilö sisäänpäin sulkeutunut vai turvautuiko toisen syliin. Kuvissa näkyi myös muistoesineitä, joista haettiin lohtua ikävään. Luonto ja sen muutokset puolestaan tukivat useassa kuvassa kuoleman läsnäoloa ja surun näyttäytymistä, esimerkiksi puiden kuihtumisella tai lumisella ja synkällä miljööllä.
Kuoleman ja surun kohtaaminen voivat kuulua hyvinkin pienen lapsen elämään. Tutkimuksen tarkoituksena on antaa työkaluja ja valmiuksia kohdata sureva lapsi. Tutkimus antaa tietoa lapsen kehitysvaiheista ja kuoleman ymmärtämisen tasosta. Tarkoituksena on kerätä tietoa, kuinka lasta voidaan auttaa surutyössä kuvakirjojen avulla.
Tutkimusaineistona olivat kuolemasta ja surusta kertovat lastenkirjallisuuden kuvakirjat, joissa menetys kohdistuu perhepiiriin. Aineistoksi valikoitui kuudesta eri teoksesta kymmenen eri kuvaa, joita analysoitiin. Tulkinnan pohjaksi luotiin taulukko, johon listattiin seitsemän eri kategoriaa, joiden kautta kuvia analysoitiin. Kategoriat olivat tunteiden purkaus, fyysinen kontakti, kasvon ilmeet, kehonkieli, luonto, esineet ja yksinolo. Kuvat tulkittiin yksitellen ja taulukkoon laitettiin merkintä niiden kategorioiden kohdalle, jotka kuvasta oli selvästi havaittavissa.
Teoreettisina lähtökohtina olivat lapsen psykologinen kehitys Piaget’n, Freudin ja Eriksonin kehitysteorioiden näkökulmista. Lapsen psykologisen kehityksen lisäksi tutkimusta pohjustettiin leikin, satujen ja kuvakirjojen merkityksellä lapsen elämässä sekä millä tavoin kuvakirjat voivat olla surutyön tukena. Tutkimuksessa käsiteltiin myös traumaattisen kriisin teoriaa lapsen surun taustalla, lapsen kuolemakäsitystä ja surun symboliikkaa.
Tutkimustuloksissa näkyi, että monesti surua kuvataan juuri henkilöiden ilmeiden ja eleiden kautta. Kuvissa näkyi erilaisia tunteiden purkauksia. Kuvissa näkyi myös, miten kukin henkilö oman surunsa kokee — haluaako hän olla yksin vai kontaktissa muiden kanssa. Kehonkieli kertoi paljon, oliko henkilö sisäänpäin sulkeutunut vai turvautuiko toisen syliin. Kuvissa näkyi myös muistoesineitä, joista haettiin lohtua ikävään. Luonto ja sen muutokset puolestaan tukivat useassa kuvassa kuoleman läsnäoloa ja surun näyttäytymistä, esimerkiksi puiden kuihtumisella tai lumisella ja synkällä miljööllä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]