Seksuaalisesti hyväksikäytettyjen lasten kohtaaminen opettajan työssä
Kujala, Jenni; Käräjäoja, Saila (2018-10-09)
Kujala, Jenni
Käräjäoja, Saila
J. Kujala; S. Käräjäoja
09.10.2018
© 2018 Jenni Kujala, Saila Käräjäoja. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810102913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201810102913
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva lapsiin kohdistuvasta seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja siihen puuttumisesta opettajan näkökulmasta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kuvailevaa kirjallisuuskatsausta.
Tutkielman ensimmäisenä tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia vaikutuksia seksuaalisella hyväksikäytöllä on lapseen. Tarkastelussa ovat seksuaalisen hyväksikäytön lapsille aiheutuvat laaja-alaiset vaikutukset tunteisiin ja käyttäytymiseen, aivoihin, kiintymyssuhteeseen, sekä seksuaalisuuteen, joista kootaan yhteen koulussa tunnistettavia oireita. Seksuaalisella hyväksikäytöllä on moniulotteisia vaikutuksia, jotka näyttäytyvät yksilöllisesti.
Toisena tutkimustehtävänä tarkastelemme koulun mahdollisuuksia puuttua ja ehkäistä seksuaalista hyväksikäyttöä sekä keinoja, joilla opettaja kohtaa hyväksikäyttöä kokeneen lapsen. Lisääntyvän ymmärryksen avulla opettajan on helpompi tunnistaa ja puuttua lapsiin kohdistuvaan seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Seksuaalikasvatus ja turvataitojen opettaminen, moniammatillisen yhteistyö ja oppilashuoltoryhmä, koulun valmis toimintamalli, sekä lastensuojelulain velvoittaman ilmoitusvelvollisuus tarjoavat keinot, joiden avulla opettaja voi puuttua lapsiin kohdistuvaan seksuaaliseen hyväksikäyttöön.
Tutkielman ensimmäisenä tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia vaikutuksia seksuaalisella hyväksikäytöllä on lapseen. Tarkastelussa ovat seksuaalisen hyväksikäytön lapsille aiheutuvat laaja-alaiset vaikutukset tunteisiin ja käyttäytymiseen, aivoihin, kiintymyssuhteeseen, sekä seksuaalisuuteen, joista kootaan yhteen koulussa tunnistettavia oireita. Seksuaalisella hyväksikäytöllä on moniulotteisia vaikutuksia, jotka näyttäytyvät yksilöllisesti.
Toisena tutkimustehtävänä tarkastelemme koulun mahdollisuuksia puuttua ja ehkäistä seksuaalista hyväksikäyttöä sekä keinoja, joilla opettaja kohtaa hyväksikäyttöä kokeneen lapsen. Lisääntyvän ymmärryksen avulla opettajan on helpompi tunnistaa ja puuttua lapsiin kohdistuvaan seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Seksuaalikasvatus ja turvataitojen opettaminen, moniammatillisen yhteistyö ja oppilashuoltoryhmä, koulun valmis toimintamalli, sekä lastensuojelulain velvoittaman ilmoitusvelvollisuus tarjoavat keinot, joiden avulla opettaja voi puuttua lapsiin kohdistuvaan seksuaaliseen hyväksikäyttöön.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32008]