Lastentarhanopettajien kokemuksia varhaiserityisopettajien konsultatiivisesta tuesta
Keränen, Jenni (2018-11-29)
Keränen, Jenni
J. Keränen
29.11.2018
© 2018 Jenni Keränen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811303184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811303184
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena lastentarhanopettajat kokevat varhaiserityisopettajien antaman konsultatiivisen tuen omalle työlleen. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, sillä tutkimukseeni liittyvässä kunnassa varhaiskasvatuksen erityisryhmät lakkautettiin vuonna 2013. Varhaiserityisopettajien työnkuva muuttui konsultoivaksi ja tukea tarvitsevat lapset sijoitettiin tavallisiin päiväkotiryhmiin inkluusion periaatteen mukaisesti.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan lapsen tuen järjestämistä esiopetuksessa inkluusion periaatteiden mukaisesti ja esitellään aiempaa tutkimusta sekä malleja pedagogisesta konsultaatiosta ja konsultatiivisesta työotteesta. Tutkimuksessa kysyttiin, millaisena lastentarhanopettajat kokevat varhaiserityisopettajien antaman konsultatiivisen tuen omalle työlleen, miten yhteistyötä toteutetaan käytännössä ja mitä kehitettävää konsultatiivisessa yhteistyössä on. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Keräsin aineiston haastattelemalla viittä esiopetusryhmässä työskentelevää lastentarhanopettajaa Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksissa lastentarhanopettajat kokivat varhaiserityisopettajan antaman konsultatiivisen tuen todella tärkeäksi. Varhaiserityisopettajan konsultaatio koettiin hyödyllisenä tukena ja lisätietona itselle. Yhteistyö oli ollut kollegiaalista ja tasa-arvoista. Konsultatiivinen yhteistyö oli käytännössä pitänyt sisällään lapsihavainnointia, keskustelua lasten tukemisesta, pedagogisten asiakirjojen täyttämistä ja moniammatillisia palavereita. Lastentarhanopettajat toivoivat yhteistyölle enemmän aikaa ja varhaiserityisopettajien vastuulla olevien päiväkotien määrän vähentämistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajien ja lastentarhanopettajien välinen konsultatiivinen yhteistyö on avainasemassa inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä avataan lapsen tuen järjestämistä esiopetuksessa inkluusion periaatteiden mukaisesti ja esitellään aiempaa tutkimusta sekä malleja pedagogisesta konsultaatiosta ja konsultatiivisesta työotteesta. Tutkimuksessa kysyttiin, millaisena lastentarhanopettajat kokevat varhaiserityisopettajien antaman konsultatiivisen tuen omalle työlleen, miten yhteistyötä toteutetaan käytännössä ja mitä kehitettävää konsultatiivisessa yhteistyössä on. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Keräsin aineiston haastattelemalla viittä esiopetusryhmässä työskentelevää lastentarhanopettajaa Pohjois-Pohjanmaan alueelta. Aineiston analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksissa lastentarhanopettajat kokivat varhaiserityisopettajan antaman konsultatiivisen tuen todella tärkeäksi. Varhaiserityisopettajan konsultaatio koettiin hyödyllisenä tukena ja lisätietona itselle. Yhteistyö oli ollut kollegiaalista ja tasa-arvoista. Konsultatiivinen yhteistyö oli käytännössä pitänyt sisällään lapsihavainnointia, keskustelua lasten tukemisesta, pedagogisten asiakirjojen täyttämistä ja moniammatillisia palavereita. Lastentarhanopettajat toivoivat yhteistyölle enemmän aikaa ja varhaiserityisopettajien vastuulla olevien päiväkotien määrän vähentämistä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiserityisopettajien ja lastentarhanopettajien välinen konsultatiivinen yhteistyö on avainasemassa inklusiivisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31907]