Wau-ilmiöstä yliähkyyn : alakoulun opettajien näkemyksiä sosiaalisen median opetuskäytöstä
Mansikka, Tiina; Torssonen, Taru (2018-11-29)
Mansikka, Tiina
Torssonen, Taru
T. Mansikka; T. Torssonen
29.11.2018
© 2018 Tiina Mansikka, Taru Torssonen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811303186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811303186
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, minkälaisia kokemuksia alakoulun opettajilla on sosiaalisen median (some) opetuskäytöstä. Sosiaalinen media on ottanut vahvasti jalansijan niin oppilaiden kuin opettajien vapaa-ajasta, mutta samalla myös kasvattanut suosiotaan valtavasti myös koulumaailmassa. Jokainen tietää varmasti jonkin sosiaalisen median sovelluksen, ja siitä puhutaan paljon, niin hyvässä kuin pahassakin, mutta tarkkaa määritelmää siitä harva tietää. Monikaan ei tiedä, mitä kaikkia palveluita katsotaan kuuluvaksi sosiaaliseen mediaan. Sosiaalinen media eli some tarjoaa valtavasti erilaisia mahdollisuuksia, joita voi hyödyntää niin kouluissa opetuksessa kuin vapaa-ajan käytössä.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää alakoulun opettajien sosiaalisen median käyttöastetta niin vapaa-ajalla kuin oppilaiden kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa myös siitä, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään opetus- ja oppimistilanteissa päivittäisessä koulutyössä. Tutkimuksessa lisäksi kiinnosti opettajien saama koulutus sosiaalisen median opetuskäytön suhteen. Opettajien vastauksia on analysoitu swot-analyysimenetelmällä. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja siinä on käytetty fenomenografista analyysia. Aineisto on koottu eri kanavien kautta tammi-helmikuussa 2018. Vastauksia kyselyyn on saatu kaikkiaan 39:ltä alakoulun opettajalta. Vastaajat työskentelevät kouluissa ympäri Suomen ja vastaajia löytyy jokaiselta alakoulun luokka-asteelta. Vastaajien ikä vaihtelee 24 ja 60 ikävuoden välillä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalinen media on alakoulun opettajille tuttu ja jo laajalti käytössä opetuksessa. Jokainen kyselyyn vastannut opettaja hyödyntää sosiaalista mediaa toisinaan omassa opetuksessaan, lähes kaikki vastaajat käyttivät sitä kuitenkin vapaa-ajalla päivittäin. Sosiaalisen median sovellukset ovat hyvin arkipäiväistyneitä ja niin yleisessä käytössä, ettei käytettäviä sovelluksia edes osata suoraan yhdistää sosiaaliseksi mediaksi. Sosiaalista mediaa hyödynnetään opetuskäytössä, mutta sen käytön katsotaan usein olevan huomaamatonta tai jopa tiedostamatonta. Tutkimukseen vastaajissa ilmeni mielipiteitä sosiaalisesta mediasta niin puolesta kuin vastaankin — puolestapuhujat vannoivat opetuksen monipuolistamisen nimeen ja vastaansanojat muun muassa puolestaan kritisoivat ruutuaikaa sekä sosiaalisen median käytön yliähkyä. Tutkimuksen SWOT-analyysin mukaan, sosiaalisen median sovelluksissa on nähtävissä paljon eri mahdollisuuksia haasteista huolimatta, ja sillä voidaan joissain tapauksissa havaita vaikutuksia oppilaiden motivaatioon.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää alakoulun opettajien sosiaalisen median käyttöastetta niin vapaa-ajalla kuin oppilaiden kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli kerätä tietoa myös siitä, miten sosiaalista mediaa hyödynnetään opetus- ja oppimistilanteissa päivittäisessä koulutyössä. Tutkimuksessa lisäksi kiinnosti opettajien saama koulutus sosiaalisen median opetuskäytön suhteen. Opettajien vastauksia on analysoitu swot-analyysimenetelmällä. Tutkimusote on kvalitatiivinen ja siinä on käytetty fenomenografista analyysia. Aineisto on koottu eri kanavien kautta tammi-helmikuussa 2018. Vastauksia kyselyyn on saatu kaikkiaan 39:ltä alakoulun opettajalta. Vastaajat työskentelevät kouluissa ympäri Suomen ja vastaajia löytyy jokaiselta alakoulun luokka-asteelta. Vastaajien ikä vaihtelee 24 ja 60 ikävuoden välillä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että sosiaalinen media on alakoulun opettajille tuttu ja jo laajalti käytössä opetuksessa. Jokainen kyselyyn vastannut opettaja hyödyntää sosiaalista mediaa toisinaan omassa opetuksessaan, lähes kaikki vastaajat käyttivät sitä kuitenkin vapaa-ajalla päivittäin. Sosiaalisen median sovellukset ovat hyvin arkipäiväistyneitä ja niin yleisessä käytössä, ettei käytettäviä sovelluksia edes osata suoraan yhdistää sosiaaliseksi mediaksi. Sosiaalista mediaa hyödynnetään opetuskäytössä, mutta sen käytön katsotaan usein olevan huomaamatonta tai jopa tiedostamatonta. Tutkimukseen vastaajissa ilmeni mielipiteitä sosiaalisesta mediasta niin puolesta kuin vastaankin — puolestapuhujat vannoivat opetuksen monipuolistamisen nimeen ja vastaansanojat muun muassa puolestaan kritisoivat ruutuaikaa sekä sosiaalisen median käytön yliähkyä. Tutkimuksen SWOT-analyysin mukaan, sosiaalisen median sovelluksissa on nähtävissä paljon eri mahdollisuuksia haasteista huolimatta, ja sillä voidaan joissain tapauksissa havaita vaikutuksia oppilaiden motivaatioon.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31941]