Kognitio ja sosiaalinen informaationkäyttö kimalaisilla
Heikkinen, Jonna (2018-11-28)
Heikkinen, Jonna
J. Heikkinen
28.11.2018
© 2018 Jonna Heikkinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811303193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201811303193
Tiivistelmä
Kimalaiset käyttävät sosiaalista oppimista muun muassa ravintoon liittyvissä päätöksissä ja lisätäkseen kelpoisuutta. Kimalainen saa sosiaalisen oppimisen avulla sosiaalista informaatio, jota se käyttää täydentääkseen ympäristöä tutkimalla saatua henkilökohtaista tietoa. Kimalaiset ovat joustavia käyttäytymisessään ja käyttävät erilaisia sosiaalisia oppimisen strategioita.
Kimalaisilla on myös monia kognitiivisia taitoja, joista ollaan tutkittu muun muassa spatiaalista kognitiota, ajattelu-, päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, muistia, numerositeetti sekä oppimista. Vaikka kimalaisten aivojen koko on pieni, ne kykenevät kognitiiviseen joustavuuteen.
Kognitiiviset taidot ja sosiaalinen oppiminen yhdessä mahdollistavat kimalaisilla kulttuurin muodostumisen ja sen välittämisen toisille kimalaisille. Kimalaiset siirtävät yhdyskunnassa esimerkiksi ravinnon hankintaan hyödyttävien työkalujen käytön osaamista.
Kimalaisilla on myös monia kognitiivisia taitoja, joista ollaan tutkittu muun muassa spatiaalista kognitiota, ajattelu-, päättely- ja ongelmanratkaisukykyä, muistia, numerositeetti sekä oppimista. Vaikka kimalaisten aivojen koko on pieni, ne kykenevät kognitiiviseen joustavuuteen.
Kognitiiviset taidot ja sosiaalinen oppiminen yhdessä mahdollistavat kimalaisilla kulttuurin muodostumisen ja sen välittämisen toisille kimalaisille. Kimalaiset siirtävät yhdyskunnassa esimerkiksi ravinnon hankintaan hyödyttävien työkalujen käytön osaamista.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31939]