Oppimismotivaation vahvistaminen positiivisen pedagogiikan keinoin
Raappana, Veera (2019-01-31)
Raappana, Veera
V. Raappana
31.01.2019
© 2019 Veera Raappana. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902011116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201902011116
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoitus on selvittää, mitä oppimismotivaatio ja positiivinen pedagogiikka ovat ja miten oppimismotivaatiota voidaan tukea positiivisen pedagogiikan avulla. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä on käytetty integroivaa kirjallisuuskatsausta. Tutkimuksessa on käytetty suomalaista ja kansainvälistä tieteellistä kirjallisuutta ja tutkimustuloksia.
Oppimismotivaatio on voima, joka ohjaa ihmisen käyttäytymistä ja toimintaa oppiakseen. Motivaatio on suorassa yhteydessä oppimiseen. Oppimismotivaatioon vaikuttavat useat seikat muun muassa aikaisemmat kokemukset, ennakoinnit ja odotukset tehtävästä. Myös hyvinvoinnilla ja koetuilla tunteilla on vaikutusta motivaatioon.
Positiivinen pedagogiikka on hyvinvointiin ja myönteisiin tunteisiin pohjautuva pedagoginen suuntaus. Sen tarkoitus on tukea hyvinvointia myönteisen vuorovaikutuksen avulla. Tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä, parantaa ilmapiiriä sekä keskittyä vahvuuksiin ja onnistumisiin. Positiivisen pedagogiikan ajatukset tukevat Ryanin ja Decin (2000) itsemääräämisteorian mukaisia autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, minkä vuoksi positiivisen pedagogiikan avulla voidaan tukea myös oppimismotivaatiota.
Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteiden vuoksi tutkimustuloksia ei voida yleistää, sillä tarkoitus on tuottaa vain lisää ymmärrystä aiheesta. Positiivinen pedagogiikka on myös suhteellisen tuore tutkimussuuntaus, joten tutkimuksia aiheesta on melko vähän. Lisäksi on syytä huomioida, että suuri osa tutkimuksista on kansainvälisiä, joten kaikkia tutkimustuloksia ei voida tuoda suoraan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Oppimismotivaatio on voima, joka ohjaa ihmisen käyttäytymistä ja toimintaa oppiakseen. Motivaatio on suorassa yhteydessä oppimiseen. Oppimismotivaatioon vaikuttavat useat seikat muun muassa aikaisemmat kokemukset, ennakoinnit ja odotukset tehtävästä. Myös hyvinvoinnilla ja koetuilla tunteilla on vaikutusta motivaatioon.
Positiivinen pedagogiikka on hyvinvointiin ja myönteisiin tunteisiin pohjautuva pedagoginen suuntaus. Sen tarkoitus on tukea hyvinvointia myönteisen vuorovaikutuksen avulla. Tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä, parantaa ilmapiiriä sekä keskittyä vahvuuksiin ja onnistumisiin. Positiivisen pedagogiikan ajatukset tukevat Ryanin ja Decin (2000) itsemääräämisteorian mukaisia autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksia, minkä vuoksi positiivisen pedagogiikan avulla voidaan tukea myös oppimismotivaatiota.
Laadullisen tutkimuksen ominaispiirteiden vuoksi tutkimustuloksia ei voida yleistää, sillä tarkoitus on tuottaa vain lisää ymmärrystä aiheesta. Positiivinen pedagogiikka on myös suhteellisen tuore tutkimussuuntaus, joten tutkimuksia aiheesta on melko vähän. Lisäksi on syytä huomioida, että suuri osa tutkimuksista on kansainvälisiä, joten kaikkia tutkimustuloksia ei voida tuoda suoraan suomalaiseen yhteiskuntaan.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]