Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden käsityksiä oppimista edistävistä tekijöistä ammatillisessa koulutuksessa
Huikuri, Pirjo (2019-03-07)
Huikuri, Pirjo
P. Huikuri
07.03.2019
© 2019 Pirjo Huikuri. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903081306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201903081306
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä erityistä tukea tarvitsevilla opiskelijoilla on oppimista edistävistä tekijöistä ammatillisessa koulutuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin käsityksiä siitä, miten opiskelija itse voi edistää oppimistaan sekä miten opettaja ja ryhmä voi edistää opiskelijan oppimista.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja kuvailevaa fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, haastatellen yksilöllisesti viittä erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa kahdesta eri ammatillisesta perustutkinnosta. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysimenetelmän mukaisesti.
Tutkielma on aiheeltaan ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan vuoden 2018 alussa. Uudistuksessa opiskelijoiden yksilölliset opintopolut ja osaamisperusteisuus ovat keskiössä. Tutkielma tuo ajankohtaista tietoa opiskelijoiden käsityksistä oppimiseen myönteisesti vaikuttavista tekijöistä. Tuloksia on mahdollista soveltaa ammatillisen koulutuksen pedagogisessa kehittämistyössä.
Tutkimustulokseksi muodostui neljä oppimiseen edistävästi vaikuttavaa tekijää: aktiivinen oppijuus, opettajan taito kohdata opiskelija yksilöllisesti, ryhmän yhteisöllisyys ja oman elämän hallintataidot. Opiskelijoiden käsityksissä oppimista edistävät aktiivisen roolin ottaminen omassa oppimisprosessissa, opintojen suunnittelussa ja tavoitteiden asettamisessa. Opettajan tulee vuorovaikutustilanteessa olla läsnä ja keskittyä opiskelijaan, saada opiskelija tietoiseksi omasta potentiaalistaan, ohjata elinikäisen oppimisen taitoja sekä antaa tukea, ohjausta ja vastuuta oppimisprosessin hallintaan. Ryhmän yhteisöllisyys on voimavara oppimisessa ja sitä tulisi hyödyntää tietoisesti oppimisprosessien ohjaamisessa ja tukemisessa. Tulokset toivat esille myös oman elämän hallintataitojen edistävän vaikutuksen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tutkimustulosten perusteella erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimisen ohjaus, opintopolkujen ja osaamisen suunnittelu ja toteutus tulee toteuttaa yksilöllisemmin tiiviimmässä yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Opettajat ovat avainasemassa opiskelijoiden oppimisen edistäjinä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja kuvailevaa fenomenografista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, haastatellen yksilöllisesti viittä erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa kahdesta eri ammatillisesta perustutkinnosta. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysimenetelmän mukaisesti.
Tutkielma on aiheeltaan ajankohtainen ja merkityksellinen, sillä ammatillisen koulutuksen reformi astui voimaan vuoden 2018 alussa. Uudistuksessa opiskelijoiden yksilölliset opintopolut ja osaamisperusteisuus ovat keskiössä. Tutkielma tuo ajankohtaista tietoa opiskelijoiden käsityksistä oppimiseen myönteisesti vaikuttavista tekijöistä. Tuloksia on mahdollista soveltaa ammatillisen koulutuksen pedagogisessa kehittämistyössä.
Tutkimustulokseksi muodostui neljä oppimiseen edistävästi vaikuttavaa tekijää: aktiivinen oppijuus, opettajan taito kohdata opiskelija yksilöllisesti, ryhmän yhteisöllisyys ja oman elämän hallintataidot. Opiskelijoiden käsityksissä oppimista edistävät aktiivisen roolin ottaminen omassa oppimisprosessissa, opintojen suunnittelussa ja tavoitteiden asettamisessa. Opettajan tulee vuorovaikutustilanteessa olla läsnä ja keskittyä opiskelijaan, saada opiskelija tietoiseksi omasta potentiaalistaan, ohjata elinikäisen oppimisen taitoja sekä antaa tukea, ohjausta ja vastuuta oppimisprosessin hallintaan. Ryhmän yhteisöllisyys on voimavara oppimisessa ja sitä tulisi hyödyntää tietoisesti oppimisprosessien ohjaamisessa ja tukemisessa. Tulokset toivat esille myös oman elämän hallintataitojen edistävän vaikutuksen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Tutkimustulosten perusteella erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimisen ohjaus, opintopolkujen ja osaamisen suunnittelu ja toteutus tulee toteuttaa yksilöllisemmin tiiviimmässä yhteistyössä opiskelijoiden kanssa. Opettajat ovat avainasemassa opiskelijoiden oppimisen edistäjinä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32026]