Musiikinopettajien kertomuksia kulttuurisesta ja katsomuksellisesta monimuotoisuudesta peruskoulun musiikinopetuksessa
Salomaa, Asta (2019-04-11)
Salomaa, Asta
A. Salomaa
11.04.2019
© 2019 Asta Salomaa. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904121461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904121461
Tiivistelmä
Monikulttuurinen kasvatus on filosofia, joka läpäisee kaikki kasvatuksen osa-alueet. Monikulttuurisella musiikkikasvatuksella voidaan käsittää vähemmistöihin kuuluvien oppilaiden huomioimista musiikinopetuksessa ja oppilaiden integroimista kulttuurisesti monimuotoiseen yhteiskuntaan musiikillisin keinoin. Lisääntyneen maahanmuuton myötä kulttuurinen ja katsomuksellinen monimuotoisuus ovat ajankohtaisia aiheita Suomessa koulutuksen kaikilla asteilla.
Tutkimuskysymykseni on: miten musiikinopettajat kertovat kulttuurisesta ja katsomuksellisesta monimuotoisuudesta koulujen musiikinopetuksessa? Tutkimus toteutettiin kerronnallisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina. Haastatteluihin osallistui eri puolilta Suomea neljä peruskoulun musiikinopettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin temaattisesti.
Tutkimuksen mukaan musiikinopetuksella on mahdollisuuksia vahvistaa oppilaiden kulttuuri-identiteetin positiivista kehittymistä ja tukea yhdenvertaisuutta kulttuurisesti monimuotoisessa koulussa. Tämä ilmenee muun muassa siinä, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan musiikki on oppiaine, jossa on mahdollista kiertää oppilaiden kielihaasteet. Oppilaat voivat menestyä musiikissa, vaikka heillä olisi kielellisiä haasteita muissa oppiaineissa. Opettajat tiedostavat, että heidän valinnoillaan on merkitystä erilaisten musiikkikulttuurien näkymisessä tunneilla ja he käyttävät todennäköisemmin vieraiden musiikkikulttuurien musiikkia opetuksessa, jos se on heille tuttua entuudestaan. Kertomusten mukaan opettajan tulisi olla vanhempia kohtaan kunnioittava, joustava ja yhteistyökykyinen. Opettajan on tärkeää välittää koteihin tietoa opetuksen sisällöstä ja tavoitteista. Kertomuksissa nousi esiin, että vähemmistötaustaiset oppilaat saattavat koulussa tasapainotella oman kotikulttuurinsa ja valtakulttuurin välillä. Tilanteet, joissa vähemmistötaustainen oppilas opettaa muille omasta musiikistaan, olivat kertomusten mukaan olleet hyviä kokemuksia sekä opettajille että oppilaille. Opettajien kertomuksista ilmeni, että erilaisten kulttuurien nähdään rikastavan musiikintunteja, kun taas katsomuksiin liittyi kertomuksissa paljon musiikinopetukseen vaikuttavia rajoittavia tekijöitä. Moninaisuuteen liittyen musiikinopettajat pitivät tärkeimpänä taitona kohdata erilaisia ihmisiä yhdenvertaisesti, johon tutkimukseen osallistuneet opettajat olisivat toivoneet saaneensa enemmän eväitä koulutuksestaan. Varsinainen oppiminen tapahtuu kuitenkin heidän mukaan itse työelämässä. Musiikinopettajille on ollut työssään myös hyötyä kokemuksistaan ulkomailla.
Tutkimuskysymykseni on: miten musiikinopettajat kertovat kulttuurisesta ja katsomuksellisesta monimuotoisuudesta koulujen musiikinopetuksessa? Tutkimus toteutettiin kerronnallisella tutkimusotteella ja aineisto kerättiin kerronnallisina haastatteluina. Haastatteluihin osallistui eri puolilta Suomea neljä peruskoulun musiikinopettajaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin temaattisesti.
Tutkimuksen mukaan musiikinopetuksella on mahdollisuuksia vahvistaa oppilaiden kulttuuri-identiteetin positiivista kehittymistä ja tukea yhdenvertaisuutta kulttuurisesti monimuotoisessa koulussa. Tämä ilmenee muun muassa siinä, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan musiikki on oppiaine, jossa on mahdollista kiertää oppilaiden kielihaasteet. Oppilaat voivat menestyä musiikissa, vaikka heillä olisi kielellisiä haasteita muissa oppiaineissa. Opettajat tiedostavat, että heidän valinnoillaan on merkitystä erilaisten musiikkikulttuurien näkymisessä tunneilla ja he käyttävät todennäköisemmin vieraiden musiikkikulttuurien musiikkia opetuksessa, jos se on heille tuttua entuudestaan. Kertomusten mukaan opettajan tulisi olla vanhempia kohtaan kunnioittava, joustava ja yhteistyökykyinen. Opettajan on tärkeää välittää koteihin tietoa opetuksen sisällöstä ja tavoitteista. Kertomuksissa nousi esiin, että vähemmistötaustaiset oppilaat saattavat koulussa tasapainotella oman kotikulttuurinsa ja valtakulttuurin välillä. Tilanteet, joissa vähemmistötaustainen oppilas opettaa muille omasta musiikistaan, olivat kertomusten mukaan olleet hyviä kokemuksia sekä opettajille että oppilaille. Opettajien kertomuksista ilmeni, että erilaisten kulttuurien nähdään rikastavan musiikintunteja, kun taas katsomuksiin liittyi kertomuksissa paljon musiikinopetukseen vaikuttavia rajoittavia tekijöitä. Moninaisuuteen liittyen musiikinopettajat pitivät tärkeimpänä taitona kohdata erilaisia ihmisiä yhdenvertaisesti, johon tutkimukseen osallistuneet opettajat olisivat toivoneet saaneensa enemmän eväitä koulutuksestaan. Varsinainen oppiminen tapahtuu kuitenkin heidän mukaan itse työelämässä. Musiikinopettajille on ollut työssään myös hyötyä kokemuksistaan ulkomailla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]