Perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia saamastaan sosiaalisesta tuesta
Saarnio, Maria; Scandura, Camilla (2019-04-11)
Saarnio, Maria
Scandura, Camilla
M. Saarnio; C. Scandura
11.04.2019
© 2019 Maria Saarnio, Camilla Scandura. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904121469
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904121469
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajilla on sosiaalisesta tuesta. Perusopetukseen valmistava opetus on perusopetuksen ulkopuolista opetusta, joka on suunnattu maahanmuuttajataustaisille lapsille ja nuorille, joiden suomen kielen taito ei ole vielä riittävä perusopetuksessa opiskeluun. Perusopetukseen valmistavan opetuksen tavoitteena on muun muassa kotoutumisen edistäminen ja kielitaidon kehittäminen. Opetuksen suunnittelussa huomioidaan oppilaiden ikäkausi sekä taitotaso. Kielitaidon kehittyessä oppilaita integroidaan perusopetuksen ryhmiin.
Sosiaalisen tuen kokemuksia tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat omalta koululta, toisilta valmistavan opetuksen opettajilta sekä muilta tahoilta saatu sosiaalinen tuki. Tässä tutkimuksessa sosiaalinen tuki on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat välineellinen tuki, emotionaalinen tuki ja tiedollinen tuki. Välineellinen tuki on konkreettista apua, kuten työvälineiden tai materiaalin jakamista. Emotionaaliseen tukeen liitetään esimerkiksi empatiakyky, kunnioittaminen ja arvostus toisia kohtaan. Tiedollinen tuki on neuvojen ja ehdotusten antamista.
Sosiaalinen tuki on riippuvainen yksilön sosiaalisista suhteista sekä ympäristöstä ja se voi olla joko vastaanotettua tai annettua. Sosiaalisella tuella nähdään olevan positiivisia vaikutuksia yksilön terveyteen ja lisäksi sosiaalinen tuki auttaa yksilöä selviytymään haastavista tilanteista vähentäen stressin oireita. Vähäinen sosiaalinen tuki voi heikentää yksilön itsetuntoa ja johtaa psykologisiin ongelmiin. Työpaikalla sosiaalisella tuella on merkittävä vaikutus työhyvinvointiin ja työkykyyn. Lisäksi se edistää työhön sitoutumista ja oman ammattitaidon kehittymistä. Sosiaalisen tuen puute työpaikalla voi näkyä motivaation puutteena ja ahdistuksena.
Tämä tutkimus on toteutettu fenomenologisella tutkimusotteella, koska tutkimuksen tarkoituksena on selvittää perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla ja tutkimukseen osallistui kuusi perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajaa. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kokevat saavansa sosiaalista tukea oman koulun henkilökunnalta, toisilta valmistavan opetuksen opettajilta sekä muilta tahoilta. Toisaalta tutkimustuloksissa esiintyi myös puutteellisia kokemuksia sosiaalisesta tuesta. Tutkimustuloksissa emotionaalisen ja tiedollisen tuen kokemuksia oli käsitelty yhtä laajasti ja välineellisen tuen kokemuksia opettajat olivat maininneet selkeästi vähiten.
Sosiaalisen tuen kokemuksia tarkastellaan kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat omalta koululta, toisilta valmistavan opetuksen opettajilta sekä muilta tahoilta saatu sosiaalinen tuki. Tässä tutkimuksessa sosiaalinen tuki on jaettu kolmeen osa-alueeseen, jotka ovat välineellinen tuki, emotionaalinen tuki ja tiedollinen tuki. Välineellinen tuki on konkreettista apua, kuten työvälineiden tai materiaalin jakamista. Emotionaaliseen tukeen liitetään esimerkiksi empatiakyky, kunnioittaminen ja arvostus toisia kohtaan. Tiedollinen tuki on neuvojen ja ehdotusten antamista.
Sosiaalinen tuki on riippuvainen yksilön sosiaalisista suhteista sekä ympäristöstä ja se voi olla joko vastaanotettua tai annettua. Sosiaalisella tuella nähdään olevan positiivisia vaikutuksia yksilön terveyteen ja lisäksi sosiaalinen tuki auttaa yksilöä selviytymään haastavista tilanteista vähentäen stressin oireita. Vähäinen sosiaalinen tuki voi heikentää yksilön itsetuntoa ja johtaa psykologisiin ongelmiin. Työpaikalla sosiaalisella tuella on merkittävä vaikutus työhyvinvointiin ja työkykyyn. Lisäksi se edistää työhön sitoutumista ja oman ammattitaidon kehittymistä. Sosiaalisen tuen puute työpaikalla voi näkyä motivaation puutteena ja ahdistuksena.
Tämä tutkimus on toteutettu fenomenologisella tutkimusotteella, koska tutkimuksen tarkoituksena on selvittää perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajien kokemuksia. Tutkimusaineisto on kerätty teemahaastattelulla ja tutkimukseen osallistui kuusi perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajaa. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella perusopetukseen valmistavan opetuksen opettajat kokevat saavansa sosiaalista tukea oman koulun henkilökunnalta, toisilta valmistavan opetuksen opettajilta sekä muilta tahoilta. Toisaalta tutkimustuloksissa esiintyi myös puutteellisia kokemuksia sosiaalisesta tuesta. Tutkimustuloksissa emotionaalisen ja tiedollisen tuen kokemuksia oli käsitelty yhtä laajasti ja välineellisen tuen kokemuksia opettajat olivat maininneet selkeästi vähiten.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]