Koulujen digitalisuus ja lainsäädäntö
Tihinen, Tiia-Reeta (2019-03-22)
Tihinen, Tiia-Reeta
T.-R. Tihinen
22.03.2019
© 2019 Tiia-Reeta Tihinen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904131485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201904131485
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkittiin koulujen digitalisuutta ja siihen liittyvää lainsäädäntöä. Teknologia luokkahuoneessa on nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Aiheeseen liittyy kuitenkin lieveilmiöitä, joita myös mediassa on esitelty. Näistä esimerkkinä opettajista julkaistuja videoita, jotka ovat pahimmillaan jopa pilanneet kyseessä olevan opettajan uran. Mediassa keskustelu liikkuukin siis eri oikeuksien välillä; toisaalta kyseessä on opettajan oikeus olla turvassa vahingoittavan materiaalin julkaisemiselta, toisaalta koulu on julkinen paikka, jossa kuvaaminen on sallittua. Tämän kirjallisuuskatsauksen avulla pyrittiin selvittämään, että miten lainsäädäntö suhtautuu teknologiaan ja digitalisuuteen kouluissa: mitä lainsäädäntöä siihen liittyy, ja mihin asti opettajan vastuut ja velvollisuudet koulun ja digitalisuuden välillä ylettyvät.
Tutkielman tulosten perusteella selvisi, että digitalisaatio tarjoaa luokkahuoneessa monia mahdollisuuksia. Digitalisaation avulla oppimista voidaan esimerkiksi yksilöllistää, sillä e-oppimateriaalit tarjoavat palautteen suoraan oppilaalle. Lisäksi teknologia tarjoaa työkalut niin kutsuttujen 2000-luvun taitojen kehittämiseen. Tämä on erittäin tärkeää, jotta tulevaisuudessa pystytään vastaamaan työelämän vaatimiin uusiin taitoihin.
Teknologian käyttöön luokkahuoneessa liittyy myös heikkouksia. Huolena on lasten lisääntynyt ruutuaika, sillä tutkimuksissa on todettu lasten liikkuvan yhä vähemmän ja vähemmän, mutta myös suurimman osan lapsista ylittävän suositellun ruutuajan. Lisäämällä teknologian käyttöä koulussa, nousee luonnollisesti myös niiden lasten ruutuaika, jotka ylittävät sen jo vapaa-ajallaan. Lisäksi teknologiaa ei pitäisi kohdella vaan ”kirjana verkossa”, vaan teknologian tarjoamien materiaalien pitää tukea oppimista kaikista optimaalisimmalla tavalla. Koulun kehitystä ei myöskään voida mitata pelkästään sillä, onko luokkahuoneessa älytaulua.
Tämän tutkielman pohdinnassa päädyttiin siihen, että vaikka tähän asti teknologian käyttämiseen koulussa on lainsäädännön tarjoama turva riittänyt, on tulevaisuudessa sen uudistaminen ehkä tarpeen. Esimerkiksi tutkielmassa mainitut oikeustapaukset puhuvat ainakin sen puolesta, että oikeuskäytännön tulee kehittyä, jotta myös opettajan oikeusturva voidaan taata.
Tutkielman tulosten perusteella selvisi, että digitalisaatio tarjoaa luokkahuoneessa monia mahdollisuuksia. Digitalisaation avulla oppimista voidaan esimerkiksi yksilöllistää, sillä e-oppimateriaalit tarjoavat palautteen suoraan oppilaalle. Lisäksi teknologia tarjoaa työkalut niin kutsuttujen 2000-luvun taitojen kehittämiseen. Tämä on erittäin tärkeää, jotta tulevaisuudessa pystytään vastaamaan työelämän vaatimiin uusiin taitoihin.
Teknologian käyttöön luokkahuoneessa liittyy myös heikkouksia. Huolena on lasten lisääntynyt ruutuaika, sillä tutkimuksissa on todettu lasten liikkuvan yhä vähemmän ja vähemmän, mutta myös suurimman osan lapsista ylittävän suositellun ruutuajan. Lisäämällä teknologian käyttöä koulussa, nousee luonnollisesti myös niiden lasten ruutuaika, jotka ylittävät sen jo vapaa-ajallaan. Lisäksi teknologiaa ei pitäisi kohdella vaan ”kirjana verkossa”, vaan teknologian tarjoamien materiaalien pitää tukea oppimista kaikista optimaalisimmalla tavalla. Koulun kehitystä ei myöskään voida mitata pelkästään sillä, onko luokkahuoneessa älytaulua.
Tämän tutkielman pohdinnassa päädyttiin siihen, että vaikka tähän asti teknologian käyttämiseen koulussa on lainsäädännön tarjoama turva riittänyt, on tulevaisuudessa sen uudistaminen ehkä tarpeen. Esimerkiksi tutkielmassa mainitut oikeustapaukset puhuvat ainakin sen puolesta, että oikeuskäytännön tulee kehittyä, jotta myös opettajan oikeusturva voidaan taata.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31995]