Haastava käyttäytyminen: ilmeneminen ja yhteys kielelliseen erityisvaikeuteen
Kunnasmäki, Venla (2019-04-30)
Kunnasmäki, Venla
V. Kunnasmäki
30.04.2019
© 2019 Venla Kunnasmäki. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905031592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905031592
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tavoitteenani on selvittää, miten haastava käyttäytyminen ilmenee kouluiässä ja millaisia ennusmerkkejä siihen liittyy. Lisäksi selvitän millainen yhteys haastavalla käyttäytymisellä ja kielellisellä erityisvaikeudella on. Tutkielmani on kuvaileva kirjallisuuskatsaus ja lähdekirjallisuus on peräisin niin kotimaisesta kirjallisuudesta kuin kansainvälisistä julkaisuista. Monipuolisella ja kattavalla lähdekirjallisuudella parannan tutkimukseni luotettavuutta.
Haastava käyttäytyminen on käyttäytymistä, johon tarvitaan aikuisen kasvatuksellista puuttumista ja ilmiöön törmää joka päivä koulun arjessa. Se on pitkäkestoista normien ja sääntöjen rikkomista, aggressiivista käyttäytymistä ja verbaalista aggressiota, joka kuormittaa oppilasta itseään sekä muita hänen ympärillään olevia aikuisia ja luokkatovereita. Haastavan käyttäytymisen ilmenemismuodot ovat moninaiset aina päälle puhumisesta ilkivaltaan ja syitä sen taustalla on monia; yksi taustatekijä on kielen pulmat.
Tarkastelen myös haastavan käyttäytymisen ja kielellisen erityisvaikeuden päällekkäistymistä. Kielellisen erityisvaikeuden omaavilla lapsilla on huomattavampi riski käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmille kuin tyypillisesti kehittyneillä ikätovereillansa. Tämä riski on lapsilla aina esikouluiästä alakoulun loppuun saakka ja kääntyy aggressiivisesta käyttäytymisestä kohti masennusta ja ahdistuneisuutta lapsen kasvaessa.
Pitkittäistutkimuksissa kielellisen erityisvaikeuden ja haastavan käyttäytymisen päällekkäistyminen on pystytty todentamaan useasti. Kielellisen erityisvaikeuden ja haastavan käyttäytymisen päällekkäistyminen ilmenee vielä nuoruudessakin; nuoret, joilla oli lapsuudessa kielellinen erityisvaikeus, raportoivat enemmän käyttäytymisen vaikeuksista ja sosiaalisten suhteiden ongelmista kuin ikätoverinsa.
On kuitenkin hyvä muistaa, että käyttäytymiseen liittyvät ongelmat voivat antaa viestiä siitä, että lapsella olisi kommunikoinnin kanssa ongelmia, mutta ne voidaan sekoittaa helposti muihin diagnooseihin kuten autisminkirjoon tai ADHD:hen.
Haastava käyttäytyminen on käyttäytymistä, johon tarvitaan aikuisen kasvatuksellista puuttumista ja ilmiöön törmää joka päivä koulun arjessa. Se on pitkäkestoista normien ja sääntöjen rikkomista, aggressiivista käyttäytymistä ja verbaalista aggressiota, joka kuormittaa oppilasta itseään sekä muita hänen ympärillään olevia aikuisia ja luokkatovereita. Haastavan käyttäytymisen ilmenemismuodot ovat moninaiset aina päälle puhumisesta ilkivaltaan ja syitä sen taustalla on monia; yksi taustatekijä on kielen pulmat.
Tarkastelen myös haastavan käyttäytymisen ja kielellisen erityisvaikeuden päällekkäistymistä. Kielellisen erityisvaikeuden omaavilla lapsilla on huomattavampi riski käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmille kuin tyypillisesti kehittyneillä ikätovereillansa. Tämä riski on lapsilla aina esikouluiästä alakoulun loppuun saakka ja kääntyy aggressiivisesta käyttäytymisestä kohti masennusta ja ahdistuneisuutta lapsen kasvaessa.
Pitkittäistutkimuksissa kielellisen erityisvaikeuden ja haastavan käyttäytymisen päällekkäistyminen on pystytty todentamaan useasti. Kielellisen erityisvaikeuden ja haastavan käyttäytymisen päällekkäistyminen ilmenee vielä nuoruudessakin; nuoret, joilla oli lapsuudessa kielellinen erityisvaikeus, raportoivat enemmän käyttäytymisen vaikeuksista ja sosiaalisten suhteiden ongelmista kuin ikätoverinsa.
On kuitenkin hyvä muistaa, että käyttäytymiseen liittyvät ongelmat voivat antaa viestiä siitä, että lapsella olisi kommunikoinnin kanssa ongelmia, mutta ne voidaan sekoittaa helposti muihin diagnooseihin kuten autisminkirjoon tai ADHD:hen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]