Vaikuttajatoimiston kumppanuus vaikuttajamarkkinoinnin prosessissa
Paavola, Taru; Ylisirniö, Jenni (2019-05-07)
Paavola, Taru
Ylisirniö, Jenni
T. Paavola; J. Ylisirniö
07.05.2019
© 2019 Taru Paavola, Jenni Ylisirniö. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905081653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905081653
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on ymmärtää miten kuluttajayritykset toteuttavat vaikuttajamarkkinointia. Lisäksi tavoitteena on esittää kuvaus vaikuttajamarkkinoinnin prosessista ja selvittää syvemmin vaikuttajatoimiston roolia tässä prosessissa. Perinteiset yrityslähtöiset markkinointiviestit eivät nykypäivänä välttämättä tavoita kuluttajaa, minkä vuoksi vaikuttajamarkkinoinnista on tullut tärkeä keino viestiä kuluttajille. Vaikuttajien tunnistaminen on saanut osakseen paljon kiinnostusta, mutta vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisvaltaisen prosessin tarkastelu on jäänyt vähemmälle. Tässä tutkimuksessa pyritäänkin muodostamaan käsitys vaikuttajamarkkinoinnin prosessista.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Kaleva Medialle ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja haastattelut kohdistettiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla ja tutkimuksessa hyödynnettiin abduktiivisen päättelyn logiikkaa.
Tutkimustuloksena syntyi kuvaus vaikuttajamarkkinoinnin prosessista, joka sisältää viisi vaihetta. Vaikuttajamarkkinoinnin prosessin vaiheet toistuivat samoina riippumatta siitä, toteutetaanko vaikuttajamarkkinointia itsenäisesti vai vaikuttajatoimistokumppanin avulla. Tästä tutkimuksesta selvisi, mitkä prosessin vaiheet ovat haastavia toteuttaa ja missä vaikuttajatoimiston apu on hyödyllistä.
Tutkimustuloksista voivat hyötyä niin vaikuttajatoimistot kuin yritykset, jotka suunnittelevat kumppanuutta vaikuttajatoimiston kanssa. Lisäksi vaikuttajamarkkinointia itsenäisesti toteuttavat yritykset voivat hyötyä tämän tutkimuksen tuloksista. Tutkimustulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä, mutta niitä voidaan hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa erilaisissa konteksteissa.
Tutkimus tehtiin toimeksiantona Kaleva Medialle ja se toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineiston keruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja haastattelut kohdistettiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan analyysin avulla ja tutkimuksessa hyödynnettiin abduktiivisen päättelyn logiikkaa.
Tutkimustuloksena syntyi kuvaus vaikuttajamarkkinoinnin prosessista, joka sisältää viisi vaihetta. Vaikuttajamarkkinoinnin prosessin vaiheet toistuivat samoina riippumatta siitä, toteutetaanko vaikuttajamarkkinointia itsenäisesti vai vaikuttajatoimistokumppanin avulla. Tästä tutkimuksesta selvisi, mitkä prosessin vaiheet ovat haastavia toteuttaa ja missä vaikuttajatoimiston apu on hyödyllistä.
Tutkimustuloksista voivat hyötyä niin vaikuttajatoimistot kuin yritykset, jotka suunnittelevat kumppanuutta vaikuttajatoimiston kanssa. Lisäksi vaikuttajamarkkinointia itsenäisesti toteuttavat yritykset voivat hyötyä tämän tutkimuksen tuloksista. Tutkimustulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä, mutta niitä voidaan hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa erilaisissa konteksteissa.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]