”Oi” on krapulan mittayksikkö : tutkimus YLE:n alkoholivalistusta koskevien tietoiskujen käyttämästä retoriikasta
Paaso-Rantala, Heli (2019-05-22)
Paaso-Rantala, Heli
H. Paaso-Rantala
22.05.2019
© 2019 Heli Paaso-Rantala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905231991
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on selvittää, millaisia vaikuttamisen keinoja Yleisradion tekemissä alkoholivalistusta koskevissa tietoiskuissa on käytetty. Aineisto koostuu viidestätoista alkoholivalistusta koskevasta tietoiskusta, joista kaksitoista löytyi YLE Areenasta ja Elävästä arkistosta. Lisäksi videopalvelu Youtubesta löytyi vielä kolme YLE:n tekemää videota, jotka ovat mukana tutkimuksessa.
Tutkimuksessa tietoiskuja tutkitaan retoriikkaa metodina käyttäen ja tarkastellaan, miten niissä hyödynnetään eetosta, paatosta ja logosta. Tietoiskuja tarkastellaan myös kuvallisten keinojen eli kuvan, äänen, valon ja valaistuksen, värin ja kerronnan näkökulmista. Teoreettinen viitekehys muodostuu alkoholi- ja terveysvalistuksesta, viestinnästä ja kuvallisista keinoista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan retoriikan ja kuvallisten keinojen hyödyntämistä tietoiskuissa.
Tutkimuksessa todetaan, että alkoholivalistusta koskevissa tietoiskuissa eetos jätettiin huomioitta ja kaikissa viidessätoista tietoiskussa katsojaan pyrittiin vetoamaan etenkin paatoksen avulla. Yhdeksässä tietoiskussa hyödynnettiin myös logosta ja se oli ainoastaan yhdessä tietoiskussa pääasiallinen vaikuttamisen keino. Kuvalliset keinot tukivat suurimmassa osassa videoissa käytettyjä retoriikan keinoja. Tietoiskuja ei ole suunniteltu suoraan retoriikan pohjalta, vaikka niissä pyritään selkeästi vaikuttamaan katsojaan paatoksen ja logoksen avulla.
Tutkimuksessa tietoiskuja tutkitaan retoriikkaa metodina käyttäen ja tarkastellaan, miten niissä hyödynnetään eetosta, paatosta ja logosta. Tietoiskuja tarkastellaan myös kuvallisten keinojen eli kuvan, äänen, valon ja valaistuksen, värin ja kerronnan näkökulmista. Teoreettinen viitekehys muodostuu alkoholi- ja terveysvalistuksesta, viestinnästä ja kuvallisista keinoista. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan retoriikan ja kuvallisten keinojen hyödyntämistä tietoiskuissa.
Tutkimuksessa todetaan, että alkoholivalistusta koskevissa tietoiskuissa eetos jätettiin huomioitta ja kaikissa viidessätoista tietoiskussa katsojaan pyrittiin vetoamaan etenkin paatoksen avulla. Yhdeksässä tietoiskussa hyödynnettiin myös logosta ja se oli ainoastaan yhdessä tietoiskussa pääasiallinen vaikuttamisen keino. Kuvalliset keinot tukivat suurimmassa osassa videoissa käytettyjä retoriikan keinoja. Tietoiskuja ei ole suunniteltu suoraan retoriikan pohjalta, vaikka niissä pyritään selkeästi vaikuttamaan katsojaan paatoksen ja logoksen avulla.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31506]