Miten steinerpedagogiikka tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä?
Santala, Nina (2019-05-23)
Santala, Nina
N. Santala
23.05.2019
© 2019 Nina Santala. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905242069
Tiivistelmä
Steinerpedagogiikka on maailmanlaajuinen kasvatussuuntaus, joka on hyvin edustettuna myös suomalaisella kasvatuksen kentällä. Kandidaatintutkielmassani avaan steinerpedagogiikan ydinkohtia tutkimuskysymykseni avulla. Olemassa olevaa kirjallisuutta läpikäymällä muodostan kuvan siitä mitä steinerpedagogiikka on. Kirjallisuutta hyödyntäen pyrin löytämään vastauksia tutkimuskysymykseeni; Miten steinerpedagogiikka tukee lapsen kokonaisvaltaista kehitystä? Kirjallisuuden lisäksi työssäni nousevat esille omat kokemukseni steinerpedagogiikasta.
Kartoitan kontekstin huomioiden perustajan Rudolf Steinerin elämää ja filosofiaa. Steinerpedagogiikan ydinkohdat ja käytännön sovellukset ovat taustafilosofiaa suuremmassa roolissa tekstissäni. Tästä huolimatta on steinerpedagogiikasta puhuttaessa avattava kontekstin mukaisesti myös antroposifista ihmiskäsitystä. Steinerpedagogiikkaan oleellisesti kuuluvat lapsen kehityskaudet ja temperamenttiajattelu jotka olen kirjoittanut auki siinä laajuudessa minkä kandidaatintutkielma mahdollistaa.
Työni alkaa narratiivisuuden käsitteen perehtymisellä. Tämän jälkeen luvut 2.1.1–2.1.4 avaavat steinerpedagogiikan historiaa ja tausta-ajattelua. Steinerpedagogiikassa vaikuttavan ikäkausiajattelun mukaisesti käsittelen lapsen kokonaisvaltaista kehitystä steinerpedagogiikan kontekstissa. Luvussa 3 käsittelen steinerpedagogiikan erityispiirteitä ja niitä tekijöitä jotka vaikuttavat lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Työssäni tulee esiin steinerpedagogiikan taiteellinen luonne. Tarkastelen steinerpedagogiikkaa työssäni opettajuuden kautta. Taiteellisuus toteutuu steinerpedagogiikassa kaiken läpi leikkaavana virtauksena opetuksessa ja voimavarana opettajuudessa. Joihinkin havaintoihini vaikuttaa varmasti myös vanhemmuus joka avaa asiaan useampia näkökulmia ja syventää tekstiä.
Kandidaatintutkielmani toimii itsenäisenä johdantona pro graduun, jossa aion narratiivisen tutkimuksen keinoin päästä syvemmälle aiheeseen. Tarinankerronnalla on suuri rooli steinerpedagogiikassa. Tarinat ovat steinerpedagogisesta näkökulmasta tarkastellen taiteen ohella yksi tärkeimmistä keinoista tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Tämä huomioiden on perustelua lähestyä aihetta narratiivisen tutkimuksen avulla. Narratiivista tutkimuksen keinoin on mahdollista rakentaa pro gradusta moninainen tutkimus. Kerronnallisuus tutkimuksessa mahdollistaa tutkimuksen luontevuuden. Luontevuus edesauttaa tutkimustulosten ymmärtämistä.
Kartoitan kontekstin huomioiden perustajan Rudolf Steinerin elämää ja filosofiaa. Steinerpedagogiikan ydinkohdat ja käytännön sovellukset ovat taustafilosofiaa suuremmassa roolissa tekstissäni. Tästä huolimatta on steinerpedagogiikasta puhuttaessa avattava kontekstin mukaisesti myös antroposifista ihmiskäsitystä. Steinerpedagogiikkaan oleellisesti kuuluvat lapsen kehityskaudet ja temperamenttiajattelu jotka olen kirjoittanut auki siinä laajuudessa minkä kandidaatintutkielma mahdollistaa.
Työni alkaa narratiivisuuden käsitteen perehtymisellä. Tämän jälkeen luvut 2.1.1–2.1.4 avaavat steinerpedagogiikan historiaa ja tausta-ajattelua. Steinerpedagogiikassa vaikuttavan ikäkausiajattelun mukaisesti käsittelen lapsen kokonaisvaltaista kehitystä steinerpedagogiikan kontekstissa. Luvussa 3 käsittelen steinerpedagogiikan erityispiirteitä ja niitä tekijöitä jotka vaikuttavat lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen. Työssäni tulee esiin steinerpedagogiikan taiteellinen luonne. Tarkastelen steinerpedagogiikkaa työssäni opettajuuden kautta. Taiteellisuus toteutuu steinerpedagogiikassa kaiken läpi leikkaavana virtauksena opetuksessa ja voimavarana opettajuudessa. Joihinkin havaintoihini vaikuttaa varmasti myös vanhemmuus joka avaa asiaan useampia näkökulmia ja syventää tekstiä.
Kandidaatintutkielmani toimii itsenäisenä johdantona pro graduun, jossa aion narratiivisen tutkimuksen keinoin päästä syvemmälle aiheeseen. Tarinankerronnalla on suuri rooli steinerpedagogiikassa. Tarinat ovat steinerpedagogisesta näkökulmasta tarkastellen taiteen ohella yksi tärkeimmistä keinoista tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Tämä huomioiden on perustelua lähestyä aihetta narratiivisen tutkimuksen avulla. Narratiivista tutkimuksen keinoin on mahdollista rakentaa pro gradusta moninainen tutkimus. Kerronnallisuus tutkimuksessa mahdollistaa tutkimuksen luontevuuden. Luontevuus edesauttaa tutkimustulosten ymmärtämistä.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [32009]