Alakoulun luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppilaan herkkyydestä sekä herkän oppilaan kohtaamisesta
Haverinen, Beatrice; Tiinanen, Juliska (2019-05-23)
Haverinen, Beatrice
Tiinanen, Juliska
B. Haverinen; J. Tiinanen
23.05.2019
© 2019 Beatrice Haverinen, Juliska Tiinanen. Tämä Kohde on tekijänoikeuden ja/tai lähioikeuksien suojaama. Voit käyttää Kohdetta käyttöösi sovellettavan tekijänoikeutta ja lähioikeuksia koskevan lainsäädännön sallimilla tavoilla. Muunlaista käyttöä varten tarvitset oikeudenhaltijoiden luvan.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:oulu-201905252099
Tiivistelmä
Herkkä ihminen prosessoi aistitietoaan syvemmin. Prosessoinnin syvyys ilmenee emotionaalisena reaktiivisuutena ja voimakkaana reaktiona myönteisiin ja kielteisiin tapahtumiin. Syvempi ympäristön havainnointi voi kuormittaa herkkää ihmistä liiallisten ärsykkeiden vuoksi. Piirteen tunnistaminen ja ymmärtäminen on merkittävä osa herkän oppilaan kohtaamista.
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää alakoulun luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppilaan herkkyydestä sekä herkän oppilaan kohtaamisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan herkkyyden käsitettä sekä sen yhteyttä temperamenttiin. Lisäksi huomioidaan herkkyyden aiempia tutkimusnäkökulmia sekä avataan opettajan toimintaa pedagogisten ratkaisujen, sensitiivisyyden sekä oppilaan kohtaamisen näkökulmasta. Tutkielma toteutetaan kvalitatiivisena ja lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimusote. Tutkielmassa on hyödynnetty laajasti niin kotimaisia kuin vierasperäisiä lähteitä. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kautta vastauksia saatiin 15 kappaletta.
Tutkielman tuloksissa herkkyyden ilmenemiseen liittyen korostuivat tunteiden ilmaisu ja oman tilan tarve. Herkkä oppilas tunnistettiin havainnointikykyyn liittyvistä asioista, kuten aistiherkkyydestä ja sosiaalisen havainnoinnin herkkyydestä. Herkkyyden kohtaamiseen liittyen vastaukset jaettiin pedagogisiin ratkaisuihin, joissa huomioitiin tilalliset ja ajalliset järjestelyt, aistiärsykkeiden minimointi, opettajan sensitiiviset taidot sekä erilaisuuden hyväksyvän ilmapiirin luominen. Sosiaalisissa tilanteissa tukemisen yhteydessä mainittiin edellisten lisäksi ryhmäytymisen tukikeinojen hyödyntäminen.
Tuloksien perusteella vastaajat tunnistavat herkän oppilaan ja tietävät herkkyyden ominaisuuksista sekä toimivista ratkaisuista piirteen kohtaamiseen liittyen. Tämä tutkielma tuo tarvittavaa lisätietoa herkkyyttä koskien ja toimivia keinoja piirteen kohtaamiseen.
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää alakoulun luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä oppilaan herkkyydestä sekä herkän oppilaan kohtaamisesta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan herkkyyden käsitettä sekä sen yhteyttä temperamenttiin. Lisäksi huomioidaan herkkyyden aiempia tutkimusnäkökulmia sekä avataan opettajan toimintaa pedagogisten ratkaisujen, sensitiivisyyden sekä oppilaan kohtaamisen näkökulmasta. Tutkielma toteutetaan kvalitatiivisena ja lähestymistapana toimii fenomenografinen tutkimusote. Tutkielmassa on hyödynnetty laajasti niin kotimaisia kuin vierasperäisiä lähteitä. Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella, jonka kautta vastauksia saatiin 15 kappaletta.
Tutkielman tuloksissa herkkyyden ilmenemiseen liittyen korostuivat tunteiden ilmaisu ja oman tilan tarve. Herkkä oppilas tunnistettiin havainnointikykyyn liittyvistä asioista, kuten aistiherkkyydestä ja sosiaalisen havainnoinnin herkkyydestä. Herkkyyden kohtaamiseen liittyen vastaukset jaettiin pedagogisiin ratkaisuihin, joissa huomioitiin tilalliset ja ajalliset järjestelyt, aistiärsykkeiden minimointi, opettajan sensitiiviset taidot sekä erilaisuuden hyväksyvän ilmapiirin luominen. Sosiaalisissa tilanteissa tukemisen yhteydessä mainittiin edellisten lisäksi ryhmäytymisen tukikeinojen hyödyntäminen.
Tuloksien perusteella vastaajat tunnistavat herkän oppilaan ja tietävät herkkyyden ominaisuuksista sekä toimivista ratkaisuista piirteen kohtaamiseen liittyen. Tämä tutkielma tuo tarvittavaa lisätietoa herkkyyttä koskien ja toimivia keinoja piirteen kohtaamiseen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31928]